Na de verkoop van hun succesvolle postbedrijf hebben Paul van Straaten en Richard Nederlof zich nu met Lokalist gestort op het bij elkaar brengen van lokale voedselproducenten (van boeren tot kleine bierbrouwers of paddenstoelenkwekers) en de zakelijke markt. Ook daarmee hebben ze grote ambities. Ze willen Lokalist landelijk uitrollen en de bol.com worden voor producten van voedselmakers en -producenten.
Lokalist werd opgericht tijdens de coronapandemie - toen kopen bij de lokale boer populairder werd - met eerst consumenten als doelgroep. Dit bleek ingewikkeld en de klantretentie was niet groot genoeg, waardoor de focus werd verlegd naar zakelijke klanten. De consument is nog wel welkom op het bestel- en transportplatform, maar de focus ligt bij bedrijven zoals cateraars, franchisenemers van supermarkten en zorginstellingen.
Rabo Ventures heeft onlangs ook geïnvesteerd in de startup. Voor welk bedrag maken beide partijen niet bekend (de initiële investeringen van deze investeringstak van de Rabobank liggen tussen de €1 tot €4 miljoen). Medeoprichter Paul van Straaten (rechts op de foto) benadrukt dat voor het slagen van het bestelplatform het van belang is dat boeren en andere voedselproducenten zelf hun klanten uitnodigen om via Lokalist bij hen te bestellen. Zo kan er een sneeuwbaleffect ontstaan waardoor klanten ook andere producten via het platform bestellen en de aangesloten leveranciers weer nieuwe klanten krijgen.
Wat is jullie verdienmodel?
"We willen dat wederverkopers van voedsel zo dichtbij mogelijk lokale producten kunnen inkopen en dat zo makkelijk mogelijk voor hen maken. Het blijkt bijvoorbeeld dat het nog best lastig is voor wederverkopers om lokale voedselproducenten te vinden. En we proberen we boeren te helpen hun producten beter te verwaarden en een efficiëntieslag te maken in streekproducten, daar hebben we een abonnement voor. En wanneer een nieuwe klant zich aanmeldt, krijgen wij daar provisie over. We helpen ook bij vertellen van het verhaal van die voedselproducent zoals door het leveren van point-of-sale-materiaal. Tegen betaling kunnen wij ook de logistiek uitvoeren, maar dat is niet verplicht. Als de boer nu bijvoorbeeld zelf met twee autootjes rijdt, kunnen wij helpen het gebied te vergroten, zodat die boer een beter verdienmodel krijgt. Een klant kan van meerdere lokale voedselaanbieders geleverd krijgen via ons systeem, dat kan op één factuur en op verzoek ook in één auto. We zien een trend dat distributie tussen nu en een paar jaar steeds lastiger wordt. Stadslogistiek wordt met de eisen voor met elektrisch vervoer voor veel kleine producenten een uitdaging en daar ligt voor ons ook een rol die we oppakken."
Lokalist presenteert zich als hét bestel- en transportplatform voor lokaal eten. De dekking is echter nog niet landelijk. Wanneer wordt dat gerealiseerd?
"Komend jaar. We leveren echt al wel aan grotere partijen. We hebben een pilot met landelijke grote retailer - geen supermarkt - die per vestiging een lokaal assortiment wil hebben. Wij doen daar de distributie en marketing voor. Dat is precies hoe wij onze rol zien: alsof je zaken doet met een groothandel. Maar we zijn dus geen groothandel maar daadwerkelijk een intermediair. De klanten zijn klant van de producent zelf. Die bepaalt of hij de prijzen überhaupt zichtbaar maakt en aan wie hij verkoopt. De komende tijd willen we landelijk uitrollen. Daarvoor werken we eraan dat zoveel mogelijk wederverkopers hun bestaande leveranciers uitnodigen, zodat we die weer beschikbaar kunnen maken voor anderen. Het is een kip-ei-verhaal, zonder aanbod geen vraag, maar zonder vraag heb je überhaupt niks."
Jullie hebben eerder een succesvol postbedrijf opgebouwd en verkocht aan Sandd, dat later weer is overgenomen door PostNL. Wordt dit een nieuw succesverhaal?
"Ik ga ervan uit van wel. Er zijn veel initiatieven mislukt in de korte keten en dat maakt dat ik extra gemotiveerd raak: links- of rechtsom dit moet gewoon een succes worden! We zien dat het met de juiste stakeholders en afzetkanalen werkt. Het vereist wel een lange adem en er zijn uitdagingen op het gebied van logistieke efficiency, maar we verwachten met een jaar of twee break-even te draaien. Voorlopig zijn we druk bezig met investeren om het systeem zo sterk mogelijk neer te kunnen zetten. Met Rabobank erbij hebben we ook een partij die boeren willen helpen en waaraan we ons moeten verantwoorden. Door die investering kunnen we verder uitrollen."
Lijkt het bezorgen van voedsel op het bezorgen van post?
"Het is absoluut niet hetzelfde; de markt is compleet anders, maar er zijn wel overeenkomsten. Bijvoorbeeld dat er veel kleine partijen zijn en er een professionaliseringsslag nodig is. Want welk korte keteninitiatief is op dit moment toekomstbestendig? Tot zes jaar geleden hebben we een postbedrijf gehad dat bij 2.500 organisaties dagelijks post sorteerde en bezorgde. Daar zaten ook veel kleine partijen bij. Als er vroeger een postbezorger met twintig brieven op pad ging, ging er geld achteraan. Als meer klanten en producenten zich aansluiten, krijg je meer logistieke dichtheid. We zeggen daarom ook tegen producenten: nodig je bestaande klanten uit. Dat er dan misschien een keer een spijtoptant bij ander bestelt, neemt niet weg dat je gezamenlijk meer vraag creëert en afnemers bij meerdere aanbieders kunnen bestellen. Mijn persoonlijke motivatie is om kleine ondernemers te helpen om een mooie plek te krijgen in deze uiterste competitieve markt en om mee te helpen aan een oplossing voor de stadslogistiek. De tweede grootste verkeersstroom in een stad is namelijk food-gerelateerd."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.