Snoep, koek en chocolade werden het afgelopen jaar flink duurder. Uit data van het CBS blijkt dat consumenten in juni 2023 bijna 21% meer betaalden voor snoepgoed dan een jaar eerder.
De suikerprijzen waren het afgelopen jaar met een gestage opmars bezig en hoewel de piek voorlopig bereikt lijkt te zijn, zijn de effecten van de hoge suikerprijs op productprijzen nog niet voorbij.
Het is de verwachting dat snoep, koek en frisdrank duurder gaan worden door wat de Amerikaanse website Axios.com sugarflation noemt. El Niño hangt namelijk als een donkere wolk boven de suikermarkt. Momenteel wordt de stemming bepaald door droogte. In Thailand is die droogte slecht nieuws voor de groei van suikerriet; in Brazilië is die droogte goed nieuws voor de oogst van datzelfde suikerriet.
Zodra de effecten van El Niño zichtbaar worden, wordt de situatie in beide landen slecht. Natter weer in Brazilië dit najaar kan de oogst en verwerking van de rietsuiker belemmeren. De verwachting is dat de rietsuiker opbrengst dit jaar 10% tot 15% lager uitvalt.
Ook In Europa loopt de suikerproductie niet op rolletjes. Het afgelopen jaar werd er 14,6 miljoen ton suiker geproduceerd, minder dan de verwachte 15 miljoen ton en ook dit jaar zijn de vooruitzichten niet goed. Dat heeft alles te maken met het feit dat er wederom sprake is van een droge zomer waardoor de bieten een stuk later ingezaaid worden.
In de supermarkt
In de supermarkt is het overigens niet zo dat al het snoepgoed in prijs stijgt. Zo blijkt uit data van supermarktscanner.nl. De Katja Yoghurtgums bereikten bij de Jumbo op 23 maart de hoogste prijs van €2,17 per zak en zijn inmiddels gestabiliseerd op €1,97. Een zak Apekoppen van hetzelfde merk is daarentegen wel scherp in prijs gestegen de afgelopen periode.
Red Band Dropfruit Duo's zijn sinds mei niet meer in prijs gestegen. En dat voor een product dat voor circa 54% uit suiker bestaat. De prijs van Venco Dropmix Zout is al sinds november 2022 ongewijzigd.
De prijs van Lu Bastogne steeg wel scherp en ook de prijs van de huismerk Chocolate Chip Cookies van Jumbo steeg scherp. Lotus Biscoff-speculoos daalde de afgelopen week weer in prijs. Een reep Cote d'Or L'original-melkchocolade is vergeleken met een jaar geleden flink duurder, maar is de afgelopen maand stapje voor stapje goedkoper geworden.
Voor veel producten geldt dat de prijzen ten opzichte van een jaar geleden flink hoger liggen, maar in sommige gevallen lijkt de piek al bereikt te zijn en dalen de prijzen alweer.
Andere factoren
Niet alleen de suikerprijs heeft invloed op de hogere prijs van snoepgoed. In mei schreef Foodbusiness al over de stijgende prijzen van Arabische gom, een belangrijke grondstof in snoep en frisdrank, door de oorlog in Soedan. Het is een product dat onder andere wordt gebruikt in drop, M&M's kauwgom en cake.
Ook de prijs van cacao is de afgelopen periode flink gestegen. De grondstof bereikte op 3 juli een recordhoogte en hoewel de prijs sindsdien iets is gedaald, is deze nog altijd zeer hoog. Krappe voorraden, gewasziekten en trage transporten zijn verantwoordelijk voor de hoge prijzen. Ook werd er het afgelopen kwartaal wereldwijd een stuk minder cacao verwerkt, waardoor de lokale voorraden krapper worden.
En ook de tarweprijs is nog altijd hoog. In een eerder artikel schreef Foodbusiness.nl over de hoge broodprijs die niet enkel en alleen wordt veroorzaakt door de tarweprijs, maar ook door hoge energiekosten, loon en huur. Dezelfde factoren beïnvloeden ongetwijfeld de prijs van koek en snoepgoed.
Het is dus ietwat kort door de bocht om te zeggen dat de hogere suikerprijzen enkel en alleen verantwoordelijk zijn voor het duurdere snoepgoed. En hoewel de prijzen bij enkele producten inmiddels al een aantal maanden stabiel zijn, wijzen de meeste signalen erop dat de stijgende grondstofprijzen voorlopig nog niet voorbij zijn. Daarmee zal een zak snoep voorlopig nog niet goedkoper worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.