Het Ierse voedingsbedrijf Kerry Group lanceert een lijn hybride zuivelproducten. Daarvoor gebruikt het merk de opmerkelijke merknaam Smug Dairy (Engels voor zelfingenomen). In totaal heeft het foodbedrijf zes producten ontwikkeld. Drie soorten cheddar, twee boters en een melkproduct.
Het bedrijf claimt daarmee in het Verenigd Koninkrijk een category first te presenteren en spreekt van een echte innovatie in het productschap. Dat wil niet zeggen dat de categorie helemaal nieuw is. In Nederland alleen al zijn verschillende hybride boters op de markt. Daarnaast bestaat hier het hybride kaasmerk Kees. Met de hybride melk heeft het bedrijf wel een primeur in handen, al wordt er in Nederland sinds 2021 door verschillende bedrijven en instanties mee geëxperimenteerd.
Hybride als clean label oplossing
Kerry meent goud in handen te hebben, aangezien uit een recente enquête van Yougov blijkt dat een op de vier Britten zuivelconsumptie wil verminderen. Het bedrijf meent het voor consumenten makkelijker te maken, aangezien de producten al direct een deel van de zuivel vervangen. Ten opzichte van reguliere melk claimt het bedrijf een CO2-reductie van 54%.
Daarnaast spreekt Kerry van een gezondheidsvoordeel, aangezien de producten gemiddeld 40% minder verzadigd vet bevatten. In een eerdere publicatie op de website beschrijft het bedrijf enkele overwegingen om op hybride producten in te zetten. Zo is een voordeel dat hybride producten complete proteïnes bevatten. Daarmee doelt Kerry op onderzoeken waaruit blijkt dat het menselijk lichaam dierlijke proteïne makkelijker opneemt. Tenslotte passen hybride producten volgens het Ierse bedrijf in de trend van clean label producten, aangezien geen kunstmatige voedingsstoffen toegevoegd hoeven te worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.