Günther Zipfelmayer

Nieuws Retail

Testsupermarkt in Keulen, ook plannen Nederland

1 Juni 2021 - Linda van Eekeres

Duitsland heeft straks een heuse testsupermarkt waar nieuwe producten en producten die in andere landen al succesvol zijn, komen te liggen. Na drie succesvolle jaren in Wenen, opent go2market 9 juni een tweede marktonderzoekwinkel in Keulen. Er zijn plannen om de testsupermarkt ook in andere Europese landen te openen, waaronder Nederland.

Jochem Wolthuis, agrofoodmakelaar Duitsland voor Oost NL, is contactpersoon voor Nederlandse fabrikanten. Vanuit Nederland heeft volgens hem een groot aantal bedrijven met uiteenlopende producten interesse getoond deel te willen nemen tijdens de pilotfase die drie maanden duurt. Vanaf september komen de producten steeds zes weken in de schappen te liggen. Merken die de komende tijd in ieder geval een plekje in de schappen krijgen zijn: Cool Best, Innogusto, Healthy People, Heihoef, Smoked Eggs, De Kleine Keuken, Quality Food Group, UmaMeats, Tapas Club en Fruit Fly Super Ninja. 

Go2market is een real-life market research tool voor de FMCG-industrie (fast-moving consumer goods). Volgens go2market zijn er in Europa de afgelopen drie jaar 48.000 producten gelanceerd, waarvan 90% zonder succes. Ook bereikt volgens de onderneming slechts 40% van de reclame de doelgroep, terwijl 20% van de omzet van fabrikanten voor promotie wordt ingezet. 67% van de alle koopbeslissingen zou op de winkelvloer worden gemaakt. 

Klanten van de testsupermarkt mogen voor een bepaald tegoed aan boodschappen doen. Enkele dagen na het winkelen krijgen ze een online-vragenlijst. Foto: Günther Zipfelmayer

Bij de eerste winkel in Oostenrijk zijn er 1.500 klanten. In Keulen worden dat er 3.000. Het gaat om leden die een maandelijks bedrag betalen en daar een shopkrediet voor krijgen. Niet iedereen kan zomaar lid worden. Het moet gaan om een representatieve afspiegeling van de Duitse consumenten. Het lidmaatschap is voor drie, zes of twaalf maanden. De testconsumenten krijgen €55 boodschappentegoed per maand, maar betalen zelf maar ongeveer een derde van dat bedrag. 

Enkele dagen na het winkelen krijgen de klanten een online-vragenlijst voor een vrijwillige beoordeling. Het gemiddelde responspercentage bedraagt 79%. Per product worden er altijd minimaal vijf vragen gesteld. Twee vragen naar keuze en drie standaardvragen: "Wat vindt u van de verpakking/ontwerp?; hoe tevreden bent u met dit product?; hoe waarschijnlijk is het dat u dit product in de handel opnieuw zou kopen? Het is ook mogelijk om tot vier soorten van hetzelfde product te testen of om het product te vergelijken met dat van de concurrent. De prijzen variëren van €690 en €3.790 (excl btw). "Aanzienlijk goedkoper dan de grote gebruikelijke consumentenpanels", aldus Wolthuis.

"Het is interessant voor start-ups, maar ook voor grote levensmiddelfabrikanten, zoals Nestlé en Unilever. Je kunt je product op de markt aanpassen en je hebt met de resultaten argumentatie in handen bij onderhandeling met de echte supermarktketens. Als je ziet hoeveel moeite je moet doen om in het schap te komen bij Rewe of Edeka. Je moet eerst betalen en slaat het niet aan dan mag je er weer uit." 

De klant van de testsupermarkt mag voor €55 aan boodschappen doen.

De agrofoodmakelaar kijkt uit naar 9 juni als de testsupermarkt officieel de deuren opent. "Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik kom met zoveel aanbieders in gesprek. Het is zo'n mooi platform. Als je kijkt naar de smaakverschillen, de beleving, dan is de Duitse consument toch anders. Het blijft natuurlijk wel een testomgeving, klanten hoeven niet fysiek af te rekenen, maar ze moeten wel keuzes maken. 

Wolthuis wil graag dat de derde testsupermarkt op Nederlandse bodem komt, en dan op een plek waar een dwarsdoorsnede van Nederland woont: Arnhem. "Het concept is Europese dekking. Ik zou het fantastisch vinden om de derde in Nederland te openen. Nederland is toch het concept store-mekka, kijk naar de conceptstore van Ikea. Wij zijn voorlopers op gebied van innovatieve producten."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden