De Nederlandse maakindustrie doet het goed als het gaat om circulariteit. De hoeveelheid geproduceerd afval is internationaal gezien laag en de inzet van hergebruikte materialen is tegelijkertijd hoog. Toch stagneert de vooruitgang in afvalreductie en recycling én groeit het totale materiaalgebruik in de sector in absolute zin nog steeds. Dat schrijft ING in een nieuw rapport. Om de groei in circulariteit vast te houden, is gerichter beleid nodig.
Bij een gemiddeld bedrijf staat circulariteit nog altijd hoog op de agenda. En in Nederland doen we het goed, ten opzichte van andere Europese landen. De Nederlandse maakindustrie produceert 23% minder afval dan het Europees gemiddelde. Daarbij is die hoeveelheid tussen 2010 en 2018 met maar liefst 7,5% gedaald. De gemiddelde daling in de Europese Unie bedroeg in die periode 'slechts' 2%. Daarnaast recyclet de Nederlandse maakindustrie bijna 75% van al het niet-minerale afval. Dat is ruim boven het Europees gemiddelde van 56%. Hierdoor bestaat bijna 30% van het binnenlandse materiaal gebruik uit hergebruikte materialen. Er geen land in de Europese Unie dat beter presteert op het gebied van circulair materiaalgebruik.
Het zijn zeer positieve cijfers, maar de groei lijkt er wel uit te zijn, zo stelt ING in een nieuwe rapportage. In absolute zin is de hoeveelheid afval tussen 2016 en 2018 namelijk met bijna 1% toegenomen. Ook het totale materiaalgebruik binnen de Nederlandse maakindustrie neemt toe. Dit terwijl het recyclepercentage stilstaat. Tussen 2016 en 2019 is daar geen vooruitgang meer in geboekt, meldt de bank. "In andere Europese landen is dat wel het geval. Vooral België heeft grote vooruitgang geboekt. Nu al veel in Nederland wordt gerecycled, blijkt het lastig om nieuwe stappen te zetten."
Gericht beleid nodig
Kort samengevat betekent het dat de circulariteit in Nederland nauwelijks nog toeneemt. Dat constateerde het Planbureau voor de Leefomgeving eerder dit jaar ook al. Zij stelden dat de levensduur van bijvoorbeeld kleding, wasmachines en laptops de laatste jaren afneemt. Om de groei in circulair ondernemen weer een boost te geven, is volgens de bank gericht overheidsbeleid nodig. "Financiële prikkels gericht op circulariteit ontbreken nu vaak en consumenten hebben over het algemeen geen extra geld over voor circulaire producten", schrijft ING. "Door circulaire strategieën toe te passen die verder gaan dan recycling en meer gericht zijn op het voorkomen van afval kunnen maakbedrijven de levensduur van producten verlengen."
Daarnaast moet volgens de bank voor echt efficiënt materiaalgebruik bij het eerste ontwerp al rekening worden gehouden met circulariteit. "Zaak is zoveel mogelijk te ontwerpen op basis van hernieuwbare en herbruikbare materialen en daarnaast producten te ontwerpen die bestaan uit vervangbare onderdelen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.