Komkommers zijn het populairste in de moestuin van Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek op basis van de online zoektermen die bij IVN Natuureducatie zijn binnengekomen. "Gedurende het moestuinseizoen zijn consumenten massaal online op zoek gegaan naar hoe je een komkommerplant zaait, verzorgt, verpot en hoe je deze laat klimmen of kruipen. Ook werd gezocht naar de uiteindelijke grootte", schrijft Marieke Dekker van IVN Natuureducatie in een reactie.
Van de ruim 40.000 zoektermen die bij IVN Natuureducatie binnen kwamen, ging maar liefst 15% over de komkommer. Dat is meer dan vijf keer zoveel als andere moestuinplanten. Marieke Dekker, projectleider en specialist groen en eetbaar landschap bij IVN Natuureducatie: "De komkommer was daarmee het afgelopen seizoen bij uitstek de favoriete moestuinplant onder Nederlanders." Er werd onder meer gezocht naar hoe je een komkommerplant zaait, verzorgt en verpot, maar ook naar hoe je deze laat klimmen of kruipen.
Koud en nat voorjaar
Er is wel een duidelijke reden voor het feit dat veel informatie gezocht werd over de komkommerteelt. "Het is niet de makkelijkste vruchtsoort om te telen." Ook zat het weer – volgens de natuurfederatie – niet mee. "Komkommers die in april zijn gezaaid, zouden in een goed jaar nu vruchten moeten gaan geven. Maar het is erg koud en nat geweest, waardoor het goed mogelijk is dat veel planten nu pas bloeien en de vruchten nog moeten komen", meldt Dekker.
Daar waar de komkommers – maar ook tomaten, courgettes en pompoenen – hinder ondervinden van de koude weersomstandigheden, profiteren de slasoorten, kruiden en bloemen er juist van. "Door de relatief hoge vochtigheid schieten ze niet zo snel door. Daardoor zijn deze producten nu sappiger van smaak", vertelt Dekker. Schimmelziektes liggen volgens de projectleider nog wel op de loer. "Aardappelen en tomaten hebben veel last van phytophtora. Hierdoor kan de hele oogst nog mislukken, vooral in een moestuin."
Interesse in boekweit
Naast de bovengenoemde reguliere gewassen, waren de Nederlandse moestuinhouders ook geïnteresseerd in boekweit. "Deze plant was ook verkrijgbaar in de moestuinmaatjes van Albert Heijn. Wij verwachten dat consumenten hier nieuwsgierig naar waren, omdat ze voornamelijk boekweitmeel kennen. De plant zelf kennen ze niet", aldus Dekker.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.