Onze oosterburen zijn wisselvallig als het gaat om hun zuivelaankopen. Bij de start van de coronacrisis waren vooral consumptiemelk, kwark en boter in trek. Maar, o ver de afgelopen zes maanden is de verkoop daarvan weer iets afgenomen. Room en zuivelspreads werden echter juist vaker gekocht.
Duitse consumenten kochten in de eerste zes maanden van het afgelopen jaar – bij de start van de coronapandemie – meer zuivelproducten (met uitzondering van kaas) dan een jaar eerder. Dit had grotendeels te maken met de sluitingen van de horecagelegenheden. De 'hamsterwoede' droeg ook sterk bij aan de hoge groeipercentages. In de eerste helft van dit jaar was het nog altijd niet mogelijk om uitgebreid buitenshuis te eten en grote versoepelingen vonden pas in juni plaats. Je zou dus verwachten dat Duitse consumenten afgelopen zes maanden net zo veel zuivelproducten hebben gekocht.
Minder melk, meer room
Die stelling klopt slechts deels. Zo daalde het verkochte volume consumptiemelk met 5,1% tot 1,7 miljoen liter, al is ten opzichte van de periode voor de coronapandemie nog wel een plus zichtbaar. Toen kwam het verkochte volume uit op 1,69 miljoen liter. Ook kochten Duitse consumenten minder kwark; het betreft een min van 5,1% tot 199.000 ton. De verkoop van boter daalde het sterkste, met 6,2%. Dit heeft deels te maken met de 'baktrend' die zich aan het begin van de coronacrisis voordeed. In omzet daalden deze categorieën met respectievelijk 0,7%, 2,9% en 4,6%.
Room en zuivelspreads zijn dit jaar wel meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Zo steeg de verkoop van room met 1,6% tot 190.000 ton. Dat is veel meer dan voor de coronacrisis, toen kwam het verkoopvolume niet verder dan 167.000 ton. In omzet steeg deze productcategorie met 2,7%. Zuivelspreads werden 3,1% meer verkocht en de verkoopvolumes van yoghurt bleven afgelopen zes maanden stabiel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.