Shutterstock

Nieuws Onderzoek LTO

Duurzamer voedsel heeft potentie als verdienmodel

12 Augustus 2021 - Redactie Foodbusiness

De helft van de Nederlanders zegt meer te willen betalen voor een herkenbaar, duurzaam geproduceerd Nederlands product van een hoge kwaliteit. 6 op de 10 Nederlanders wil een einde aan de kiloknallers, terwijl eenderde aangeeft meer producten met een duurzaamheidskeurmerk te gaan kopen. Daarbij zijn 2 op de 3 Nederlanders positief over de land- en tuinbouw. 

Dit blijkt uit een onderzoek dat LTO Nederland heeft laten uitvoeren door het bureau Direct Research onder 1.038 Nederlanders om te peilen hoe zij denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Met het draagvlak voor de boer zit het volgens deze peiling van LTO wel snor, met het positieve oordeel van tweederde van de Nederlanders. Slechts 6% is negatief over de landbouw.

Liefst wonen naast de boer
Daarbij vindt 90% het beschermen van het agrarisch landschap belangrijk. Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouw, constateert LTO in een verklaring uit het onderzoek dat vandaag (donderdag) is gepresenteerd. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt de Nederlander belangrijke thema's. LTO constateert dan ook dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel voor de boer en tuinder. 

Daarbij wijst de organisatie op het feit dat de helft van de Nederlanders meer wil betalen voor een duurzaam Nederlands kwaliteitsproduct, tweederde een einde wil aan de kiloknaller (overigens wil 15% deze superaanbieding juist houden) en eenderde meer duurzame producten wil kopen. Ook zit de Nederlander niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65% wil dat de import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt. 

Resultaten met een korreltje zout
Toch laat LTO doorschemeren de voornemens van de Nederlander met een korreltje zout te nemen. De organisatie wijst op het bekende fenomeen van de veeleisende burger, maar de voor het goedkoopste product kiezende consument. Daarbij wijst LTO ook op inconsistenties in de resultaten. Zo wil weliswaar eenderde meer duurzame producten kopen, maar slecht 20% geeft aan gericht het etiket op duurzaamheid te lezen.

"We leven in een mooi én veeleisend land – wat betreft voedsel, de productie daarvan, en het beschermen van het agrarisch landschap en de natuur. Gelukkig zijn onze boeren en tuinders met hun hun innovatiekracht uitstekend in staat de vele opgaven aan te gaan. Tegelijkertijd gaat dat niet vanzelf, en kunnen we het ook niet alleen", laat Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, in een verklaring weten. "We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden