In Frankrijk wordt sterk ingezet op de korte keten. De overheid in het land heeft recent nog €80 miljoen extra toegezegd voor 'projets alimentaires territoriaux' (PAT), oftewel projecten in het kader van de korte keten. Fransen kopen 85% van hun voedsel bij de supermarkt, terwijl het land een divers landschap aan boeren kent die direct verkopen. Maar die zijn niet makkelijk te vinden voor de consument.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 87% van de Franse consumenten direct contact met de boer wil hebben, zegt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bij Agroberichten Buitenland. Acht van de tien Fransen geeft verder de voorkeur aan voedselsoevereiniteit boven landbouwexport. Uit een recente enquête blijkt dat het beeld dat Franse burgers hebben van de landbouwsector flink verbeterd is afgelopen jaren: 71% heeft er een zeer positief beeld van. In 2015 was dat 59%.
Agrariërs zichtbaar maken
Om de korte keten te stimuleren, lanceerde het Franse landbouwministerie op 12 januari een nieuw platform, genaamd 'Frais et Local' ('vers en lokaal'). Op een interactieve kaart kunnen de consumenten en horeca-inkopers in één oogopslag zien wie bij hun in de buurt verse levensmiddelen verkoopt. Zo worden de agrarisch ondernemers die lokaal hun producten verkopen beter zichtbaar.
Daarnaast stimuleert de Franse overheid de korte ketens, omdat boeren zo een betere prijs kunnen krijgen voor hun producten. Bij doorverkoop via de supermarkt komt de winst veelal niet bij de boeren, maar bij de verkopers, terecht. Verder draagt lokale verkoop ook bij aan het behouden van lokale economieën en werkgelegenheid. "Ook het milieu profiteert, omdat minder transport over lange afstanden nodig is. Dat geeft de consument de keuze om voor appels uit Normandië te kiezen, in plaats van mango's uit India. Dat betekent ook dat fruit rijper kan worden geplukt, omdat de afstand tot de consument korter is", aldus het ministerie.
Imperfecte producten
Verder zorgen de korte ketens voor minder verspilling bij de producent. Bij directe verkoop hoeft de boer de producten niet te meten aan de normen opgelegd door de industrie. Hierdoor kunnen ook imperfecte producten verkocht worden. "Ook wordt de band tussen boer en burger versterkt. Door seizoens- en streekgebonden producten te verkopen, leert de consument de 'rijkdom van de regio' kennen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.