Zoals in veel sectoren, is ook voor de vleesindustrie het gebrek aan personeel een groot probleem. Het probleem is zo nijpend dat slachterijen en vleesverwerkers te weinig handjes hebben om de shifts te vullen. Ook in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk luiden slachterijen de noodklok. De oude garde haakt af en nieuwe aanwas is er niet, zo laat een detacheerder weten.
Afgelopen week nog deed het verhaal de ronde dat bij een Nederlandse slachterij twaalf productiemedewerkers waren opgestapt, omdat ze betere arbeidsvoorwaarden afdwongen. Deze situatie staat niet op zichzelf nu de arbeidsmarkt in het voordeel is van de werknemers. Het aantal werkenden was nog nooit zo hoog, signaleerde het Centraal Bureau voor de Statistiek deze maand nog.
Het is voor slachterijen en vleesverwerkers zweten geblazen om de shifts gevuld te krijgen met voldoende mensen aan de slacht- en productielijnen. Op internet circuleren honderden vacatures die – vaak met spoed – vervuld moeten worden. De vleesverwerking is een arbeidsintensieve baan die, vanwege de specialistische werkwijze, bijna niet geautomatiseerd kan worden. Ook in de toekomst blijven mensen daarom gevraagd.
Rondpompen van mensen
Een detacheringsbureau in de vleessector (dat niet bij naam genoemd wil worden) meldt dat er wel vacatures worden vervuld, maar dat het meestal gaat om het rondpompen van de arbeidskrachten in de sector. Dat is goed voor de portemonnee van het uitzendbureau, maar het probleem lost het niet op. Ook komen arbeidskrachten steeds dieper uit Oost-Europa, zoals uit Oekraïne. De arbeidskrapte dwingt veel bedrijven tot creativiteit in het creëren van aantrekkelijke arbeidsomstandigheden, zo laat de detacheer weten. Denk dan aan heel basale dingen als een ontbijt op werk en een goede kantine.
Een ander uitzendbureau (dat ook buiten beeld wil blijven) signaleert dit ook. Veel mensen vinden de arbeidsomstandigheden te zwaar en switchen naar een baan als hovenier. De oude garde haakt af en nieuwe aanwas is er bijna niet. De coronauitbraken in slachthuizen hebben de situatie ook geen goed gedaan. En degenen die uit Oost-Europa worden binnengehaald, gaan vaak al snel aan de slag in andere sectoren. Daarbij duurt het minimaal een half jaar voordat je het vak van uitbenen eigen bent. De krapte is groot en oplossingen liggen niet voorhanden, zo laat de detacheerder weten.
Niet alleen in Nederland problemen
In de landen om ons heen is het van hetzelfde laken een pak. In Duitsland hebben Tönnies en Westfleish personeelsproblemen en zijn genoodzaakt om de capaciteit terug te schroeven. In het Verenigd Koninkrijk is het tekort aan slachterijpersoneel eveneens een groot probleem. Er is daardoor een flinke slachtachterstand ontstaan van naar schatting 100.000 varkens. De problemen zijn zelfs zo nijpend dat Britse varkenshouders noodgedwongen varkens ruimen, omdat de stallen overvol raken.
In Canada lobbyen slachterijen om het arbeidstekort op te lossen door de regels voor arbeidsimmigranten te versoepelen. The Canadian Meat Council luidde vorige week de noodklok dat het arbeidstekort zich op een 'all time high' bevindt. De vacaturegraad bedraagt landelijk gezien 10%. In Quebec is dit zelfs 40%. Zonder personeel is het onmogelijk de slachtlijnen te laten draaien. De verliezen van slachterijen lopen volgens de koepelorganisatie fors op. Om het arbeidstekort in te perken, lobbyt de CMC voor om het toegestane aantal niet Canadese medewerkers te verhogen. Nu is dat gelimiteerd op 10% á 20% (afhankelijk per slachterij), het voorstel is om dat percentage op te krikken naar 30%.
In de Verenigde Staten is kort geleden een vete ontstaan tussen de regering van Joe Biden en de grote slachterijen. Volgens Biden zijn hoge vleesprijzen een gevolg van de marktkracht die de grote Amerikaanse vleesconcerns als JBS en Tyson Foods hebben. Die reageerden vervolgens gepikeerd en zeggen dat de hoge vleesprijzen komen door een tekort aan personeel, waar het overheidsbeleid debet aan is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.