De voedingsmiddelindustrie heeft afgelopen jaar een turbulent jaar gekend. Toch heeft de sector zich door goed doorheen geslagen. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2021 van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. Hoewel de productiewaarde is gedaald, nam de toegevoegde waarde van de sector toe. Toch liggen nog wel wat uitdagingen in het verschiet, zoals het groeiende personeelstekort.
De levensmiddelenindustrie heeft zich goed door het afgelopen turbulente jaar geslagen. Daarmee toont de sector aan een stabiele factor voor de Nederlandse economie te zijn. De productiewaarde kam afgelopen jaar uit op €69,9 miljoen. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2021 die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) bekend heeft gemaakt. Hoewel de waarde een daling laat zien van 1,1%, in vergelijking tot twee jaar terug, is de toegevoegde waarde wel gestegen: met 4% naar €14,4 miljoen. "Vooral bedrijven die (sterk) afhankelijk zijn van de 'out of home'-kanalen hebben het zwaar gehad."
Uit de monitor blijkt verder dat er meer voedingsmiddelen zijn geïmporteerd, in vergelijking tot het jaar voor de coronapandemie. De invoerwaarde steeg over het afgelopen jaar naar €22,7 miljard, wat een plus is van 1,3%. Tegelijkertijd werd en minder geëxporteerd: -1,2% tot €40,3 miljard. Daarmee ligt ook het handelsoverschot lager dan in 2019. Die komt over het voorgaande jaar uit op €17,6 miljard, een min van 4,4%.
Uitdagingen
"Het onverwachte herstel uit de coronacrisis stemt tot optimisme in de markt", stelt de FNLI. "Keerzijde is wel dat levensmiddelenbedrijven worden geconfronteerd met flinke uitdagingen." Daarmee doelt de organisatie op de extreme kostenstijgingen. Denk aan duurdere agrogrondstoffen en verpakkingsmaterialen, maar ook de hoge kosten voor energie en transport wegen zwaar mee. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het personeelstekort in de sector. Vorig jaar werden 146.000 directe banen geteld, een afname van 1,9% met een jaar eerder. "De levensmiddelenindustrie zal daarom in 2022 alle zeilen moeten bijzetten om concurrerend te blijven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.