De hoge tarweprijs werkt door in de productiekosten van brood. Dat is niet vreemd. Maar net zoals bij andere voedingsmiddelen moet dit een keer doorberekend worden. Dat moment is aangebroken, stellen analisten. En voorlopig zal de prijs voor brood niet dalen.
Afgelopen maanden is de prijs voor tarwe, zowel op de Matif in Parijs als de CBoT in Chicago, naar nieuwe hoogtepunten gestegen. Daar waar in week 27 op de Matif nog €197,25 per ton werd genoteerd, is dat in week 44 maar liefst €292,75 per ton. Het is een stijging van ongeveer 48,4%. Ook aan de andere kant van de oceaan is eenzelfde toename zichtbaar. In week 27 stond de CBoT-notering op $612,25 per ton. Dat is inmiddels – in week 44 – $791,50 per ton. Kortom: een procentuele plus van ongeveer 29,2%. In beide gevallen is dit het hoogste niveau in jaren.
De onbalans in vraag en aanbod ligt daar, net zoals bij andere grondstoffen, aan ten grondslag. Tot op heden merkten consumenten er nog weinig van. Dat is nu voorbij. De stijgende tarweprijs uit zich vandaag de dag namelijk ook in de prijzen voor brood. Dat laten verschillende analisten weten. Diezelfde analisten verwachten niet dat de kosten voor de productie van brood op korte termijn weer dalen. Vooral ook omdat tarwe dus zo schaars is.
Omzet bij bakkerijwinkel blijft stabiel
Toch lijken bakkerijwinkels wel enigszins gecompenseerd te worden voor de hogere productiekosten. Nieuw onderzoek van Beko Advies toont namelijk aan dat de omzet bij de bakkerijwinkels in Nederland over het derde kwartaal gemiddeld op peil is gebleven. In sommige gevallen bleef onderaan de streep zelfs iets meer over. Het aantal kassabonnen lag dan wel lager dan voorgaande perioden, de gemiddelde besteding is hoger dan vorig jaar. Het gaat om een bedrag van €8 per kassabon. Dat was twee jaar terug €7,38 per bon. De vraag is wel of die plus op lange termijn ook voldoende is voor de bedrijven om groene cijfers te schrijven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.