Van het merendeel van de Nederlandse bedrijven in de foodsector is de omzet weer bijna terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een nieuwe update. Het verschil in de omzet van dit jaar en die van twee jaar terug is 'slechts' €100 miljoen.
De omzet van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie is dit jaar bijna terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat maakt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bekend. De totale omzet in voeding komt dit jaar naar verluidt uit op €59,9 miljard. Dat is €100 miljoen minder dan twee jaar terug, het jaar voor de coronacrisis. "Hoewel het herstel veel sneller gaat dan verwacht, geldt de groei nog niet voor alle segmenten", zo concludeert het instituut in de Cijferupdate 2021/2022. Zo winnen supermarkten en speciaalzaken terrein (+12%), terwijl foodservicebedrijven het nog altijd lastig hebben. "Die laatste groep blijft hangen op 74,5% van de omzet van twee jaar terug."
Ook zijn binnen de foodservice zijn grote verschillen. "Klassieke horecabedrijven en gemaksformules hebben de omzet terug op niveau. Veel horecaformules draaien sinds de heropening na de 'harde lockdown' recordomzetten." Ook maaltijdbezorging presteert goed. Dit jaar wordt een groei van 19,2% verwacht. Cateringbedrijven daarentegen hebben moeite om de omzet op niveau te brengen. "Dit door de sluitingen van kantoren en onderwijsinstellingen en het uitblijven van veel evenementen, congressen en beurzen."
Blijvend veranderd
De coronapandemie heeft de foodsector wel blijvend veranderd, stelt FSIN. Het totale marktaandeel in de voedingsbestedingen is gezakt van 33% in 2019 naar 24,6% in 2021. "Daarmee ging een omzetverlies van €12,5 miljard gepaard." Desalniettemin zijn de verwachtingen voor dit jaar en volgend jaar goed. Komend jaar wordt een groei van 7% verwacht ten opzichte van twee jaar geleden. Deels komt dat door het sterke herstel van de foodservice en deels heeft het te maken met het feit dat supermarkten een deel van de gewonnen omzet weten vast te houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.