Dat de elektriciteitskosten hard zijn opgelopen, is bekend. Maar hoe hard precies? Nieuw onderzoek wijst uit dat de kosten voor elektriciteit in de Spaanse vleessector bijna verdubbeld zijn. Meer dan 67% van de ondervraagde bedrijven ervaart een prijsstijging van meer dan 40%. Dat heeft grote gevolgen, stelt brancheorganisatie ANICE.
De meeste bedrijven in de Spaanse vleesindustrie hebben de elektriciteitskosten flink zien stijgen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Cde Comunicacion. Van alle geïnterviewde bedrijven verklaarde 67% dat de kosten voor elektriciteit in een jaar tijd met ruim 40% zijn toegenomen. Daarnaast geeft nog eens 26% aan een stijging tussen de 25% en 40% te hebben ervaren. Slechts 3% meldt dat er vrijwel geen kostenverhoging is geweest, ofwel een stijging van minder dan 10%.
Vorig jaar lagen de elektriciteitskosten gemiddeld op €34 per MWh. Inmiddels moet €207,14 per MWh worden betaald. Het is de hoogste prijs in de geschiedenis. Dat is ook terug te zien in de wekelijkse noteringen. Want, zondag 31 oktober zakte de prijs voor het eerst sinds 16 augustus onder een niveau van €75 per MWh. Er werd toen een bedrag van €74,11 per MWh genoteerd. De daling was van korte duur. Vrijdag 5 november sloot de koers alweer op €169,29 per MWh. Woensdag 10 november stond de prijs op €176,47 per MWh.
Grote verliezen verwacht
Als de elektriciteitsprijzen op dit niveau blijven hangen, dan verwacht vleesorganisatie ANICE grote verliezen voor de vleessector. Een bedrag van €500 miljoen is het minimale, aldus de organisatie. De economische resultaten van de sector zouden daarmee 70% lager uitkomen. "Zodoende wordt de elektriciteitsrekening een bepalende factor voor de winstgevendheid en zelfs levensvatbaarheid van veel vleesbedrijven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.