Over de afgelopen twintig jaar hebben de grote Russische bakkerijen terrein moeten inleveren aan de middelgrote en kleine spelers. Deze kleinere en middelgrote fabrieken kunnen immers flexibeler inspelen op de behoeften van kopers. Het levert een onmiskenbaar concurrentievoordeel op, zo werd duidelijk tijdens de bijeenkomst 'Modern Bakery' in Moskou.
De grootse, internationale vakbeurs voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie vond in de laatste week van maart plaats in Moskou. Dit jaar werd de gestage ontwikkeling van de Russische bakkerij geïllustreerd. Duidelijk is dat de afgelopen twintig jaar een transitie heeft plaatsgevonden. De grote bedrijven hebben terrein ingeleverd aan de kleine en middelgrote bakkerijen. Die laatste groep speelt namelijk flexibeler in op de behoeften van de consument.
Roggebrood het meest populair
Onder de Russen is roggebrood en roggetarwebrood het populairst gebleken. Ongeveer 70,5% van de respondenten heeft dit wekelijks in het winkelmandje. Tarwebrood blijft ver achter (26%), waarmee dit het derde meest verkochte product is. Op plek twee staan gevlochten broden en cake (34,9%). Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat 13,3% van de respondenten helemaal geen brood eet. De redenen waarom zij geen brood eten, zijn doktersaanbevelingen en gezondheidsproblemen, het ontbreken van lekker brood en hoge calorieën van het product.
Tijdens de pandemie, waarin het welvaartsniveau van de bevolking afnam, nam de vraag naar dergelijke producten wel toe. Het heeft geleid tot een toename van de consumptie van brood. Tegelijkertijd nam de consumptie in openbare gelegenheden wel af. Denk daarbij aan tijdens het winkelen of in de horeca.
Consumentenprijzen omhoog
Dat er een tekort ontstond aan grondstoffen voor meel, tarwe en rogge, is terug te zien in de consumentenprijzen. De 10% hogere graanprijzen leidde tot een stijging van 1,9% in de broodprijzen. Voor bloem zorgde eenzelfde stijging zelfs voor een 2,5% hogere broodprijs. Uiteindelijk steeg de prijs voor brood en producten gemaakt van premium tarwemeel tussen januari en augustus 2020 met 3,5%. Voor brood van roggemeel steeg de prijs zelfs met 4,8%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.