Orkaan Ida heeft – door de grote schade in het belangrijkste havengebied van de Verenigde Staten – de wereldwijde logistieke onbalans nog een zetje de verkeerde kant op gegeven. En de verwachting is dat het herstel nog wel even duurt. Bouwmaterialen zijn schaars, de zendtijden zijn lang en de kosten zijn hoog.
De wereldwijde logistieke keten staat vandaag de dag voor verschillende uitdagingen. Denk aan de lange zendtijden, forse producttekorten en stijgende kosten. De schade die orkaan Ida afgelopen periode aanrichtte in de drukste landbouwhaven van de Verenigde Staten helpt niet mee in de huidige logistieke onbalans. In de zogenaamde 'Midwest' starten de boeren binnenkort met de oogst van maïs en sojabonen. Een aanzienlijk percentage van die gewassen wordt via de Mississippi-rivier getransporteerd, en vervolgens verscheept via de Golf van Mexico. Het probleem? Juist daar zijn de problemen groot.
Zo heeft Archer Daniels Midland afgelopen week vier graanterminals stil moeten leggen, sloot Bunge een graanterminal én een fabriek voor het vermalen van sojabonen en kampt ook Cargill met aanzienlijke schade aan de graanterminals. CHS Global Grain & Processing verwacht dat het zeker twee tot vier weken duurt voordat de stroomvoorziening op hun getroffen terminals hersteld is. Al is dat – volgens diverse analisten – zelfs nog optimistisch gedacht.
Transportprijzen lopen verder op
Er is namelijk nog een probleem. Dat is het feit dat bouwbedrijven moeite hebben om de benodigde goederen te verwerven. Er heerst immers een groot tekort aan bouwmaterialen wereldwijd, en zoals gezegd zijn de zendtijden lang en de kosten hoog. Vooral de kosten voor de transportroute van Rotterdam naar New York schieten omhoog. Afgelopen week was een plus van 7% zichtbaar, tot een bedrag van $6.160. In een jaar tijd is de prijs met 152% gestegen. De hoogste prijs wordt momenteel betaald voor de route Shanghai naar New York. Het betreft een bedrag van $15.124. Een plus van 225% met vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.