Shutterstock

Nieuws Logistiek

Logistieke onbalans door Ida houdt nog even aan

13 September 2021 - Kimberly Bakker

Orkaan Ida heeft – door de grote schade in het belangrijkste havengebied van de Verenigde Staten – de wereldwijde logistieke onbalans nog een zetje de verkeerde kant op gegeven. En de verwachting is dat het herstel nog wel even duurt. Bouwmaterialen zijn schaars, de zendtijden zijn lang en de kosten zijn hoog.

De wereldwijde logistieke keten staat vandaag de dag voor verschillende uitdagingen. Denk aan de lange zendtijden, forse producttekorten en stijgende kosten. De schade die orkaan Ida afgelopen periode aanrichtte in de drukste landbouwhaven van de Verenigde Staten helpt niet mee in de huidige logistieke onbalans. In de zogenaamde 'Midwest' starten de boeren binnenkort met de oogst van maïs en sojabonen. Een aanzienlijk percentage van die gewassen wordt via de Mississippi-rivier getransporteerd, en vervolgens verscheept via de Golf van Mexico. Het probleem? Juist daar zijn de problemen groot.

De concurrentie met Argentinië en Brazilië neemt toe nu de Verenigde Staten met problemen in de haven kampt. Bron: Tridge.

Zo heeft Archer Daniels Midland afgelopen week vier graanterminals stil moeten leggen, sloot Bunge een graanterminal én een fabriek voor het vermalen van sojabonen en kampt ook Cargill met aanzienlijke schade aan de graanterminals. CHS Global Grain & Processing verwacht dat het zeker twee tot vier weken duurt voordat de stroomvoorziening op hun getroffen terminals hersteld is. Al is dat – volgens diverse analisten – zelfs nog optimistisch gedacht.

Transportprijzen lopen verder op
Er is namelijk nog een probleem. Dat is het feit dat bouwbedrijven moeite hebben om de benodigde goederen te verwerven. Er heerst immers een groot tekort aan bouwmaterialen wereldwijd, en zoals gezegd zijn de zendtijden lang en de kosten hoog. Vooral de kosten voor de transportroute van Rotterdam naar New York schieten omhoog. Afgelopen week was een plus van 7% zichtbaar, tot een bedrag van $6.160. In een jaar tijd is de prijs met 152% gestegen. De hoogste prijs wordt momenteel betaald voor de route Shanghai naar New York. Het betreft een bedrag van $15.124. Een plus van 225% met vorig jaar.

Bron: Drewry.
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden