De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is voor het eerst in maanden afgenomen. Dit komt vooral door een daling in de logistieke kosten tussen China en de Verenigde Staten. In Europa kan nog niet worden geprofiteerd. Zo toont de Drewry World Container Index.
De Drewry World Container Index is afgelopen week gemiddeld met 2,2% gedaald, tot een niveau van $10.129,72 voor vervoer met een veertig voets container. Daarmee is de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee voor het eerst in maanden afgenomen. Al is de prijs nog altijd zeer hoog, melden analisten. In vergelijking tot dezelfde week vorig jaar ligt de prijs vandaag de dag 289% hoger.
China en de Verenigde Staten
Het is met name het vervoer tussen China en de Verenigde Staten dat is gedaald in prijs. Een container van Shanghai naar Los Angeles verschepen, kost gemiddeld $11.173. Die prijs is 8% lager dan een week eerder, maar nog steeds 175% hoger dan een jaar geleden. Op verschillende andere routes tussen de twee landen zijn de prijzen met 5% afgenomen. Expediteur Shifl geeft aan dat de spotprijzen op sommige routes in een maand tijd zelfs zijn gehalveerd.
De dalende containerprijzen zijn het gevolg van de teruglopende industriële productie. China kampt - net zoals de rest van de wereld - met een crisis op de energiemarkt. De regering heeft drastische maatregelen getroffen, zoals het (tijdelijk) sluiten van fabrieken of het stoppen van de stroomlevering in bepaalde tijdsblokken. Dat zorgt tegelijkertijd ook voor een groeiend aantal openstaande orders, die later alsnog vervoerd moeten worden. Dat kan prijsopdrijvend werken.
Europa profiteert niet
Voor containervervoer richting de Europese Unie geldt de daling niet. Het verschepen van containers van China naar ons continent is juist verder in prijs gestegen. Zo kost een container van Shanghai richting de haven van Rotterdam vervoeren $14.807. Dat is 2% meer dan een week geleden en 568% meer dan een jaar terug.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.