De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee liet vorige week voor het eerst in maanden een lichte daling zien; het ging om een min 2,2% tot $10.129,72 voor vervoer met een veertig voets container. Hoewel deze prijs nog altijd 289% hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar, gaf het exporteurs wel hoop dat het herstel nu is ingezet. Reikhalzend werd dan ook uitgekeken naar de gegevens van donderdag 14 oktober. Wat laten die zien?
Transport via een veertig voets zeecontainer is voor het eerst in lange tijd goedkoper geworden. Dat werd afgelopen week duidelijk uit gegevens van de Drewry World Container Index. Ook deze week zakt de prijs, met 2,3% tot een gemiddelde notering van $9.990,25. Daarmee ligt de prijs overigens nog steeds 283% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd laat het ook zien dat het herstel in de logistieke sector definitief ingezet is. Iets wat goed nieuws is voor exporteurs en handelaren in zowel de voedingsmiddelenindustrie als landbouw.
De grootste afname is – net zoals afgelopen week – zichtbaar in transport tussen China en de Verenigde Staten. Op de route Shanghai – New York daalde de prijs met 7% naar $14.025. Een teruglopende industriële productie – als gevolg van de energiecrisis – ligt daaraan ten grondslag. Maar daar waar de Europese routes afgelopen week niet profiteerden, is dat nu wel het geval. Op de route van Shanghai naar Rotterdam zakte de prijs met 1% naar $14.605 per veertig voets container, een niveau dat maar liefst 565% boven vorig jaar ligt. Andersom is ook een afname van 1% zichtbaar, tot $1,590. Een route die duidelijk minder vaak gebruikt wordt, is te zien aan de prijs. Alleen de route Rotterdam – New York toont geen verandering, maar dat is al beter dan een stijging.
Herstel afronden in 2022?
De analisten van Drewry verwachten dat de transportkosten komende week nagenoeg stabiel zullen blijven. Al wordt vanuit de markt natuurlijk gehoopt op een verdere daling. Maar snel op het 'oude niveau' uitkomen, dat zit er waarschijnlijk niet in. ING Nederland voorspelde eerder al dat dat volledig herstel niet voor 2023 te verwachten is. Aardappelproducent Simplot verwacht ook niet dat de logistieke sector voor het einde van 2022 helemaal hersteld is. Goed plannen, is volgens hen het devies, om zodoende de levertijden te verkorten.
Want dat is nog altijd een groot probleem; als gevolg van een tekort aan containers. Het is een van de argumentaties waarom de logistieke sector niet zomaar hersteld is. Het ontregelt ook de wereldmarkt. In bijvoorbeeld Vietnam wordt minder koffie geëxporteerd naar belangrijke markten als Duitsland, Italië en de Verenigde Staten, terwijl er meer product richting nabijgelegen landen als Japan, Rusland en China ging. Ook zijn er meer exporteurs die via de lucht exporteren, waardoor ook de prijzen voor dat vervoer toenemen. Voor Indonesische importeurs van vers fruit is het al een reden om samen vrachtvliegtuigen te boeken.
Daarom stellen veel analisten: "Zolang het tekort aan containers niet opgelost is, zullen de kosten voor vervoer over zee nog lange tijd hoger blijven dan afgelopen jaren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.