Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Prijs voor containervervoer daalt, maar hoe hard?

5 November 2021 - Kimberly Bakker

Het is de vijfde week op rij dat de prijs voor containervervoer over zee daalt. Dat blijkt uit een wekelijkse update van de Drewry World Container Index. Het gaat deze week zelfs om de grootste daling van allemaal. Toch lijkt het erop dat ook komend jaar nog in het teken zal staan van hoge verzendkosten. Waarom?

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee laat deze week voor de vijfde week op rij een daling zien. Nieuwe cijfers van de Drewry World Container Index tonen een daling van 4,9% tot $9.195 per veertig voets container. Het is de grootste van alle dalingen. Eerder ging het om afnames van respectievelijk 2,2%, 2,3%, 0,4% en 2%. Toch ligt de prijs nog altijd 252% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het vijfjarig gemiddelde komt voor deze periode van het jaar uit op $2.592 per veertig voets container. Ook de Freightos Baltic Index laat afgelopen maand een voorzichtige daling zien in de prijs van vervoer via een veertig voets container. Al ligt de gemiddelde prijs daar nog wel iets hoger, op $10.321.

De prijs daalt momenteel het hardste op de handelsroute tussen Shanghai en Los Angeles, blijkt uit de cijfers van de Drewry World Container Index. Over de afgelopen week is een daling zichtbaar van 10% (oftewel $1.119) tot $9.857 per veertig voets container. Het is een verschil van 138% met vorig jaar in deze periode. Ook de route van Shanghai naar New York toont een forse afname in prijs: -7% tot $12.667 per veertig voets container. Alleen de kosten voor transport van New York naar Rotterdam en van Rotterdam naar Shanghai zijn gelijk gebleven aan vorige week.

Herstel in dit tempo duurt nog even
Xeneta, het Noorse digitale platform voor transport over zee, verwacht echter dat de hoge prijzen voorlopig nog wel aanhouden. Zij zijn niet de enigen. Veel analisten voorzien namelijk dat dit soort absurde prijsniveaus – prijzen die dus ruim 100% boven het niveau van voor de coronapandemie liggen – ook in 2022 nog 'normaal' gaan zijn. Dit heeft te maken met de grote vraag naar containers en het feit dat de logistieke sector nog altijd ernstig verstoord is. Veel containers liggen opgeslagen in havens, terwijl ze elders nodig zijn. Zo concludeert Xeneta.

En die verwachting lijkt te kloppen wanneer we naar het huidige tempo van de prijsdaling kijken. Op 12 oktober stond de containerprijs van Drewry op $10.129 en donderdag 4 november was dat $9.159 per veertig voets container. Dat is een daling van iets meer dan 10%. Als dat tempo in de komende maanden vastgehouden kan worden, dan duurt het zeker nog 12 maanden voordat een prijsniveau van voor de coronacrisis bereikt wordt. We komen dan immers uit rond de $2.500 per veertig voets container uit. Maar is die maandelijkse prijsdaling van 10% wel realistisch?

Het antwoord daarop is lastig. De Amerikaanse president Joe Biden hoopt van wel en sloot eerder een deal met de havens in Los Angeles en Long Beach om 24 uur per dag in bedrijf te blijven. Daar los je echter slechts één onderdeel van het logistieke probleem mee op. Want, als er niet genoeg vrachtwagens, containers of chauffeurs beschikbaar zijn (denk aan de problemen in het Verenigd Koninkrijk), dan is een volledig herstel nog ver weg. Wat de toekomst gaat brengen, blijft daarom onzeker. Duidelijk is wel dat we de komende zes maanden geen prijsval hoeven te verwachten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden