Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Is daling in verzendkosten van tijdelijke aard of niet?

12 November 2021 - Kimberly Bakker

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is ook deze week niet gestegen, blijkt uit cijfers van Drewry en Freightos. Het is goed nieuws voor importeurs. Toch heerst er ook onzekerheid. Dit omdat de feestdagen eraan komen. Wanneer de vraag weer toeneemt, zouden de prijsdalingen van afgelopen weken zomaar weer eens ongedaan gemaakt kunnen worden.

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week stabiel gebleven op $9.192,50 per container van 40 voet. Dat blijkt uit de Drewry World Container Index. Positief nieuws, want wederom is een stijging uitgebleven. Als we kijken naar de index van Freightos, dan is zelfs een nog optimistischer beeld zichtbaar. De containerprijzen aan de westkust van Azië en de Verenigde Staten (FBX01) daalden met 26%, tot $13.924. De prijzen voor verzending vanaf de oostkust daalden met 20% tot $15.865. Overigens geldt voor alle prijzen dat ze nog aanzienlijk boven het niveau van voor de coronacrisis liggen. Een verschil van ruim 200% is niet vreemd.

Het feit dat het hoogseizoen (de zomer) voorbij is, is een van de redenen dat de gemiddelde prijzen voor containervervoer over zee weer wat stagneren. De hogere vraag, in combinatie met de logistieke uitdagingen als gevolg van de coronacrisis, zorgden in het hoogseizoen voor extra druk. In de laatste twee weken van juli werd zelfs een prijsstijging van 70% genoteerd. Dat is de scherpste toename in de afgelopen achttien maanden. Inmiddels is het tij gekeerd en is zelfs sprake van de grootste prijsdaling in twee jaar. Die wordt deels gedreven door leveringsbeperkingen – als gevolg van energieproblemen – vanuit China.

Feestdagen komen eraan
Deze lagere tarieven worden natuurlijk verwelkomd door importeurs, al is een niveau van voor de crisis nog lang niet in beeld. Er is en blijft een tekort aan containers. Tegelijkertijd zal de vraag de komende tijd weer toenemen, omdat de feestdagen eraan komen. De verwachting is dat de vraag tot het einde van het jaar 30% hoger ligt dan in dezelfde periode voor de coronacrisis. En omdat de prijzen voor transport over zee zo hard zijn opgelopen, wordt vaker gekozen voor transport via de lucht. Ook daar nemen de kosten nu toe. De Freightos Air Index (FAX) van China naar de Amerikaanse West Coast bereikte afgelopen week een niveau van $14,22 per kilo, wat vijf keer zo hoog is als het gemiddelde van de afgelopen jaren.

Drewry voorziet voor de komende week echter nog geen grote veranderingen in de dalende prijstrend. Een stabiele prijs is dan ook de verwachting. Toch rijst de vraag: is de daling in de verzendkosten dan van tijdelijke aard? Dat zou zomaar eens kunnen. De vraag neemt met een paar weken weer toe, terwijl ook het coronavirus in veel landen weer oplaait. Daarmee zouden een paar stappen teruggezet kunnen worden in het herstel.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden