Vleesexporteurs in Australië houden komende jaren de Indonesische markt voor vleesproducten goed in de gaten. Waarom? Omdat recent onderzoek van het Australische statistiekbureau Abares aantoont dat de vleesconsumptie in Indonesië de komende dertig jaar continu zal stijgen. Australië is op dit moment een van de belangrijkste leveranciers en hoopt die positie uit te bouwen.
Het Australian Bureau of Agricultural and Resource Economics and Sciences (Abares) schat in dat de vleesconsumptie in Indonesië de komende dertig jaar met ongeveer 1,32% stijgt. Dat heeft grotendeels te maken met de groeiende middenklasse in het land. Tussen 2002 en 2016 is de middenklasse met 13% toegenomen. Wat ook meespeelt in de verwachte groei van de vleesconsumptie – zo stelt het statistiekbureau – is het feit dat Indonesische consumenten meer en meer aandacht hebben voor hoogwaardig voedsel.
Om bovenstaande cijfers te behalen, moet het land zich overigens wel eerst een weg uit de coronacrisis banen. "De coronapandemie heeft het aantal armen in Indonesië verhoogd tot 27,5 miljoen mensen. Dat is 10,1% van de bevolking. Drie jaar aan vooruitgang is hierdoor tenietgedaan", stellen de onderzoekers. Desondanks is er vertrouwen dat die achterstand weer ingehaald kan worden. "Het land loopt voorop als het gaat om e-commerce in de voedselindustrie. Dat gaat straks weer een grotere rol spelen."
Australië houdt het in de gaten
Het is niet vreemd dat Australische onderzoekers de vleesmarkt in Indonesië zo goed in de gaten houden. Australië is namelijk al jaar en dag de belangrijkste leverancier aan Indonesië, met een marktaandeel van 47%. Afgelopen jaar importeerde Indonesië voor een bedrag van $725 miljoen aan vleesproducten uit Australië. Daarna volgen India (39%), de Verenigde Staten (7%) en Nieuw-Zeeland (6%).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.