De coronapandemie heeft de logistieke keten behoorlijk in onbalans gebracht. Zo zijn de prijzen voor transport over zee meermaals over de kop gegaan en kampte de transportsector op het land met personeelstekorten. De Franse aardappelmarkt wordt hier ook door getroffen. Verkooporders kunnen vaker niet dan wel op tijd geleverd worden.
Over de export van Franse consumptieaardappelen valt niets te klagen. Insiders melden dat er eind november al ruim 543.000 ton over de grenzen is gegaan, een plus van 10% vergeleken met vorig jaar. Oost-Europa springt daarbij – met een plus van maar liefst 506% - het meeste in het oog. Griekenland volgt, met een stijging van 139%. De industrie draait momenteel dan ook op volle capaciteit, waarbij er afgelopen periode vrijwel geen problemen zijn ontstaan als gevolg van de verslechterde situatie rondom het coronavirus. Die combinatie zorgt voor een 'zelfverzekerde marktomgeving', aldus de aardappeltelersvereniging in het land.
Problemen met transport
Dit betekent overigens niet dat het allemaal 'koek-en-ei' is. De logistieke chaos op de wereldmarkt heeft wel effect op al die zendingen, zo melden insiders. In het noordoosten van Frankrijk wordt gemeld dat de verkoop van tafelaardappelen zich in een moeilijke situatie bevindt. Verkooporders worden op het moment regelmatig uitgesteld, omdat vrachtwagens te laat (of soms helemaal niet beschikbaar) zijn. Het chauffeurstekort is eveneens een reden waarom zendingen niet tijdig verstuurd kunnen worden, vooral in de regio Beauce. En dan hebben verkopers ook nog te maken met een gebrek aan 'golfkarton', om ladingen te beschermen tegen vorst.
De vraag vanuit Portugal wordt tegelijkertijd iets geremd door de stijgende brandstofprijzen. Deze 'tegenvallers' in de kosten, stuwen de verkoopprijzen uiteraard iets omhoog. Anders valt er geen marge meer te halen. Voor tafelaardappelen worden inmiddels prijzen in een range van €17 tot €23 per ton genoemd. Spanje en Italië eisen momenteel standaardkwaliteit van de rassen Caesar, Agata, Liberta of Monalisa, tegen prijzen van €18 tot maximaal €20 per ton. Voor topkwaliteit is men bereid iets meer te betalen, tot €26 per ton.