De vleesverkoop blijft groeien in de Verenigde Staten. In totaal werd er voor $52,8 miljard aan vlees verkocht in de periode van 52 weken tot 28 mei. Daarmee stegen de verkopen met 5,8%, een iets lagere stijging vergeleken met een jaar geleden toen de verkopen groeiden met 5,9%.
Vooral kip presteerde goed, die categorie groeide met 10,6% naar $15,2 miljard. Een flinke stijging ten opzichte van de 4,6% vorig jaar. De varkensvlees verkopen groeiden met 6,2%, kalkoen met 5,3% en rundvlees met 4,5%. In alle gevallen presteerden deze categorieën beter dan een jaar geleden.
Vooral de zogeheten value-added producten deden het goed. Het gaat dan om gemarineerde varkenshaas of andere producten die net iets meer bieden dan een standaard karbonade. Klanten in de VS zouden vaker thuis eten en daardoor op zoek zijn naar iets wat hun maaltijd een beetje extra geeft. Ook voorgesneden en gemarineerd vlees presteert goed vanwege het gemak dat het aan klanten biedt.
De value-added categorie groeide met 4,6% qua verkoopwaarde en kwam uit op meer dan $5 miljard in 2021. 67% van de kopers zei af en toe tot regelmatig value-added producten te kopen. Dat deden ze om tijd te besparen, of om de smaak of als variatie. Thuiskoks zoeken avontuurlijke gerechten die makkelijk klaar te maken zijn en niet een hele dag in de keuken of een volle kruidenkast vereisen.
Kippenvleugels presteren goed
In de vers vlees categorie groeiden kippenvleugels met maar liefst 21,2%. Ook varkensorganen en kippenpoten/drumsticks presteerden goed en groeiden respectievelijk met 15,8 en 14,7%. Ook de meeste andere categorieën deden het goed en groeiden vergeleken met vorig jaar. Kipdijfilet-verkopen groeiden met 12,9%, vers gemalen rundergehakt met 7,8% en kipfilet met 5,4%. Zelf wat exotischer vlees zoals hert en bizon zagen de verkopen met 3,2% groeien.
Experts denken dat de value-added categorie nog verder kan groeien zodra inflatie toeneemt en het barbecueseizoen ten einde komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.