Het afgelopen decennium groeide de afzet van plantaardige melkvervangers snel. Gestage groeicijfers, van soms wel meer dan 10%, kenmerkten de markt. De markt is een stuk volwassener geworden. Inmiddels zijn producten zoals havermelk niet alleen meer in hippe koffiebars, maar ook in de koelkast van veel consumenten te vinden. Toch lijkt de groei zijn stootkracht te verliezen.
Vaak worden melkvervangers als een luxeproduct gezien. Het ligt dus voor de hand dat de populariteit van dit product in economisch moeilijke tijden afneemt. Van krimp is nog geen sprake, maar wel is de groei lager dan verwacht. In Europa groeide de markt in de eerste drie kwartalen nog stevig met meerde procenten. Maar de verwachte groei voor het vierde kwartaal is kleiner dan een procent, stelt just-food.com vast. Dat de markt zal krimpen wordt echter niet verwacht. "Aandacht voor gezondheid, dierenwelzijn, lactose intolerantie, maar ook nieuwsgierigheid zullen de vraag omhoog blijven stuwen," schrijft het Britse medium.
Groeiend marktaandeel
In de VS heeft de markt voor melkvervangers inmiddels een waarde van $3 miljard, schat John Baumgartner managing director voor de Japanse zakenbank Mizuho Securities in de analyse. Maar ook daarbuiten blijken plantaardige melkvervangers succesvol. In Nederland en Spanje is het marktaandeel van melkvervangers inmiddels 10% van de totale melkmarkt, in Duitsland is dit 7% en in het Verenigd Koninkrijk is inmiddels 5% van alle 'melk' die geconsumeerd wordt plantaardig.
De traditionele zuivelmarkt heeft globaal een geschatte waarde van tussen de $220 miljard en $280 miljard. Als de markt van melkvervanging enkele procenten ten aanzien van de melkmarkt vormt, dan vertaalt het naar een aanzienlijke geldwaarde.
Groei van melkvervangers betekent echter niet automatisch dat het product veel terrein wint op de reguliere melk. De verwachting is dat ook de markt voor koemelk zal groeien, blijkt uit grafieken van globaldata. Wel zullen melkvervangers als goedkoper alternatief voor biologische melk dienen, constateert Baumgartner. De prijs van melkvervangers ligt namelijk tussen de prijzen van biologische en regulier geproduceerde melk.
Sojamelk uit de gratie
Veranderlijk is wel welke producten door de consument gewaardeerd worden. Consumenten lijken een steeds sterkere voorkeur te vertonen voor havermelk en in mindere mate ook amandelmelk. Sojamelk verliest daarentegen aan populariteit. Dit heeft vooral met de superieure smaak van de eerstgenoemde producten te maken. Soja heet een sterke eigen smaak die door consumenten minder gewaardeerd wordt.
Maar ook in dit opzicht ontwikkelt de markt zich snel en is het nog onduidelijk of deze producten populair zullen blijven. "In 2030 zullen consumenten steeds meer opties hebben. Traditionele melkproducten, plantaardige alternatieven en misschien ook wel hybrideproducten," zegt een zuivelanalist van de Rabobank in de analyse.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.