De omvang van de wereldhandel in zuivel is in de eerste helft van dit jaar met 4,3% gedaald. Het is voor het eerst in tien jaar dat dit gebeurt. De voornaamste oorzaken zijn de lagere melkproductie wereldwijd, de hoge zuivel- en melkprijzen en de problemen in China met Covid en de economische groei in dat land. Dit meldt de Europese koepelorganisatie voor de zuivelhandel Eucolait.
Het belang van Europa in de mondiale zuivelhandel neemt af. Ook Nieuw-Zeeland zag marktaandeel teruglopen. De grootste winnaar is de Amerikaanse zuivelsector. Die won marktaandeel, vooral met kaas, maar ook met melkpoeder en weipoeder.
China koopt veevoer in VS
Onder de importeurs was het vooral China dat beduidend minder aankocht, niet alleen melkpoeder, maar ook kaas en boter. Alleen de import van weipoeder steeg. Vooral de Amerikanen profiteerden daarvan. China koopt veel goedkope weipoeder in de VS als bron voor veevoer. De weipoeder wordt gebruikt als krachtvoer voor varkens. China heeft momenteel weer veel behoefte aan dit voer, nu het land weer vrij is van varkenspest en de veestapel weer volop uitbreidt.
Andere landen in Zuidoost Azië en het Midden-Oosten en ook Algerije importeerden juist meer zuivel en namen daarmee een deel van de invoer over die anders naar China zou zijn gegaan.
VS exporteren meer kaas
Het enige grote product waarvan de export nog wel steeg, was kaas. De EU profiteerde echter niet van de afzetgroei op de wereldmarkt, al verschoof wel een aantal handelsstromen. Het waren vooral de VS die goede zaken deden, met scherper geprijsd aanbod. De Amerikanen zagen de kaasexport met ruim 17% stijgen, vooral dankzij extra vraag vanuit Mexico.
China koopt 43% minder vol poeder
Volle melkpoeder kreeg ondertussen de grootste klappen. De wereldhandel handel hierin nam af met ruim 15%. Dit was vooral vanwege een hele kleine import door China. Dat land kocht maar liefst 43% minder volle melkpoeder dan in de eerste helft van 2021. Groot-exporteur Nieuw-Zeeland kon daardoor goed 200.000 ton minder vol poeder kwijt naar China: geen 880.000 ton, maar rond de 680.000 ton.