Een brand in de Franse haven van La Rochelle gisteren was een tegenvaller voor de graanexport. Oekraïne probeert ondertussen veilige routes over de Zwarte Zee af te dwingen. Analisten twijfelen echter aan de kans van slagen. En in de VS worden de posities ingenomen in aanloop naar het Wasde-rapport.
Het septembercontract tarwe op de Matif sloot gisteren €4,75 lager op €237,50 per ton. Op de CBoT deed tarwe een stapje omhoog met 0,4% om te sluiten op $6.37¾ per bushel. Maïs liet een vergelijkbare stijging zien en pluste 0,5% naar $4.83¼ per bushel. Het septembercontract soja (waarop de meeste handel wordt gedaan) sloot 0,2% in de min en kwam uit op $13.52 per bushel.
Oekraïne kondigde gisteren aan een 'humanitaire corridor' in te stellen voor schepen die sinds het uitbreken van de oorlog met Rusland klem zitten in de Oekraïense havens aan de Zwarte Zee. Bulkschepen hebben door graan te laden grotendeels weg kunnen komen in het afgelopen jaar onder graandeal, maar circa zestig schepen, voornamelijk containercarriers, liggen sinds februari vorig jaar aan de kade. Schepen die gereed zijn om uit te varen kunnen gebruikmaken van de humanitaire corridor, stellen de Oekraïense autoriteiten. Het risico op zeemijnen of een Russische aanval is overigens niet uitgesloten. En daar zit ook meteen het probleem van deze Oekraïense aankondiging.
Proefballonnetje?
Experts worstelen met het voorstel. De bedoeling van Oekraïne lijkt om een veilige routes op de Zwarte Zee door te drukken na de beëindiging van de graandeal. Rusland verklaarde met het opbreken van de graandeal alle schepen onder weg van en naar Oekraïense havens potentieel vijandig en daarmee militair doelwit. Oekraïne deed overigens hetzelfde met verkeer naar Rusland. Als je het cynisch stelt, wil Oekraïne met de humanitaire corridor testen of Rusland ook daadwerkelijk schepen durft aan te vallen die onder buitenlandse vlag varen. En of dat kans van slagen heeft is weer een volgend punt. De bemanning van de schepen die al meer dan een jaar vastzitten in de havens is grotendeels geëvacueerd en er zijn slecht lokale krachten aanwezig op de schepen. Daarnaast zullen reders en verzekeraars ook wel twee keer nadenken voor ze min of meer als lokaas het ruime sop kiezen.
Ondanks alle problemen met vervoer over de Zwarte Zee melden verschillende bronnen dat de prijs voor Russische in de lift zit. Daar put het Kremlin vertrouwen uit en er gaan geruchten dat de minimum prijs voor de export verhoogd wordt. Verschillende bronnen spreken over een minimumprijs van $260 per ton voor tarwe bij directe private transacties en $270 voor inschrijving op tenders.
Brand loopt met een sisser af
In Frankrijk werd de markt gisteren opschrikt door een brand in een graanterminal in de haven van La Rochelle. Frankrijk is de grootste tarweproducent van de EU en La Rochelle is de zeehaven waar het grootste volume graan doorheen gaat en minstens zo belangrijk waar de grotere Panamax-schepen geladen kunnen worden. Hoewel de beelden met grote rookwolken er dramatische uitzien, lijkt het met de schade mee te vallen. De brandweer heeft het beperkt kunnen houden tot het transportbandensysteem boven de silo's en granen binnen (onder meer gerst voor China) is gespaard gebleven, meldt Reuters. Mogelijk dat het effect op de Matif daardoor beperkt bleef.
De Amerikaanse handelaren en analisten nemen de stelling in aan de vooravond van het Wasde-rapport dat vanavond Nederlandse tijd uitkomt. In het verleden heeft de augustus-editie van het rapport bewezen de markt nog weleens flink in beroering kunnen brengen. En ook nu zijn analisten er alles behalve zeker van met welke cijfers het USDA komt. Een verlaging van de Amerikaanse maïs- en sojaoogst zou niet onlogisch zijn. Daar zou het ministerie een kleinere exportvraag tegenover kunnen zetten onder andere door een zeer goede oogst in Brazilië. Voor tarwe zijn analisten vooral benieuwd naar wat er met de opbrengsten op de Canadese prairies, Argentinië, de EU en het Zwarte Zeegebied gebeurt. Een verlaging ten opzichte van juli wordt verwacht.