De olijfolieprijs vertoont met het begin van het nieuwe jaar nog geen tekenen van daling. De beweging is verder omhoog. Wel haken steeds meer consumenten af vanwege de hoge prijs voor het product. anderen zien in de hoge prijzen juist extra kansen.
In Spanje, nog altijd verreweg het belangrijkste productieland, beweegt de prijs voor extra virgin olijfolie op de markt in Jaèn richting de €9 per liter. Voor de producenten is dit een behoorlijke prijs (al moet deze prijs natuurlijk wel een deel van de gemiste opbrengst in kilo's goedmaken), voor de consument wordt het product steeds minder betaalbaar.
De verkoop van extra virgin olijfolie daalde daardoor vorig jaar met 41%, zo meldt een vakblad voor de branche, de verkoop van de goedkoopste soort olijfolie daarentegen steeg met 70%. Een ander deel van de consumenten schakelde over naar bijvoorbeeld zonnebloemolie om mee te koken.
Dit patroon is ook zichtbaar in veel andere productielanden. Daarnaast vaardigen diverse landen maatregelen uit om de eigen consumenten te ontzien. Tunesië verkoopt op grond van een associatie-overeenkomst met de EU een groot deel van de oogst tegen een vaste prijs naar Europa, maar door de sterk opgelopen prijs in de laatste twee jaren is die afgesproken prijs nu opeens erg laag, terwijl Tunesische consumenten de hoofdprijs moeten betalen. Voor de regering in Tunis was dit aanleiding om toch een extra deel van het exportvolume voor eigen gebruik achter te houden.
Turkije deed zoiets al eerder. In buurland Griekenland leidde de tegenvallende oogst niet direct tot protest van consumenten, maar wel van boeren. Volgens hen was de hectare-opbrengst vorig jaar door de droogte zo laag, dat extra subsidies nodig zijn om hen het hoofd boven water te laten houden.
De droogte rond het Middellandse Zeegebied en de veel lagere oogst in de traditionele productielanden en de daardoor sterk gestegen prijs zorgt er ook voor dat producenten elders in de wereld hun kansen afwegen. In het zuiden van Frankrijk bijvoorbeeld stort een toenemend aantal boeren zich op de olijfteelt. In de VS gebeurt het ook.
Nog exclusieverse olie
Nog een effect van de hoge prijzen en de krapte is dat een toenemend aantal telers zich werpt op de productie van olijfolie met gegarandeerde oorsprong (DOP). Het is een stap naar een nog exclusiever product, wat blijkbaar toch een nieuwe kans is in de markt. In Italië is vorig jaar het aantal olijfoliesoorten met gegarandeerde oorsprong het sterkst toegenomen. Helemaal verwonderlijk is dat niet, want Italië was al het land van met de meeste luxe merken en soorten. Het is wel zaak om goed op te letten, want met het toenemende aantal exclusieve olijfoliesoorten, neemt ook de fraude toe.