Een volledig plantaardig kaaswiel met paraffine coating. Het bestond tot vandaag nog nergens ter wereld. Het Nederlandse bedrijf Max&Bien brengt daar verandering in. Dat maakt het vandaag (dinsdag 29 juni) bekend. "Onze missie is om mensen te inspireren om vaker plantaardige producten te eten. We willen laten zien dat kaasvervangers minstens zo lekker kunnen zijn", stelt Jobien Groen, een van de twee oprichters van Max&Bien.
Ex-chefkok Maxine Agyeman en wetenschappelijk onderzoeker Jobien Groen zijn drie jaar terug – in 2018 – gestart met hun plantaardige kaasmerk Max&Bien. De reden? Ze waren niet tevreden met de smaak van de plantaardige kazen die op dat moment op de markt waren. Het tweetal gebruikt voor de productie van hun kazen noten, havermout en tarwe en verwerkt die grondstoffen op ambachtelijke wijze. Twee varianten, de zogenaamde 'blauwaderkaas' en hun plantaardige roomboter, zijn afgelopen jaar in de prijzen gevallen.
Wereldwijde primeur op kaasgebied
En met die twee prijzen neemt het – als het gaat om ambitie – geen genoegen. Max&Bien heeft nu namelijk een wereldwijde primeur in handen. De Amsterdamse kaasmakerij brengt, zo laat het dinsdag 29 juni weten via een persbericht, als eerste een volledig plantaardig kaaswiel met paraffine coating op de markt. De nieuwe, schaafbare speciaalkazen zijn gemaakt op basis van gefermenteerde tarwe. ProVeg Nederland ziet het als een innovatieve stap in de snelgroeiende markt voor veganistische kazen. "De populairste vegan-burgers zijn niet te onderscheiden van hamburgers en havermelk verkoopt het best in een melkpak. Bij alternatieven voor kaas is dat niet anders. Dat heeft Max&Bien goed begrepen", aldus Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland.
De plantaardige kaaswielen, voorzien van een rode coating, zijn volgens Vrindts uniek. "Het is een Oerhollands product: het roept de sfeer op van kaas op een Alkmaarse markt (kaasdragers die grote ronde kazen naar elkaar overgooien en op de wagens leggen), maar dan gemaakt zonder koemelk. En het wordt zo ook mogelijk dat een verkoper de klant kan laten proeven door een plakje plantaardige kaas af te schaven. Zoals mensen dat met reguliere kaas vanouds gewend zijn."
Forse groei in vraag naar vegan
De innovatie van Agyeman en Groen heeft ook zeker potentie, dat is duidelijk. Uit de eerdere cijfers van ProVeg Nederland bleek namelijk al dat de markt voor veganistische kaas binnen de plantaardige markt het snelste groeit. Alleen al in de afgelopen twee jaar groeide de verkoop in Nederland met 400%. Het is een van de redenen dat Albert Heijn afgelopen maand het aanbod van vegan kaas verdubbelde. "De verwachting is dat andere supermarkten op relatief korte termijn volgen", meldt Vrindts.
En door herkenbare alternatieven te presenteren, hoopt het tweetal van Max&Bien dat de consument die dan ook sneller in het winkelmandje zal leggen. "Onze missie is om mensen te inspireren vaker plantaardige producten te eten. We willen laten zien dat kaasvervangers minstens zo lekker kunnen zijn als 'dierlijke kaas'. En wel willen aantonen dat je nog prima kunt borrelen met een heerlijk plantaardig kaasplankje, zonder iets te hoeven missen", aldus medeoprichter Jobien Groen.
De producten zijn vanaf deze week (in de smaken komijn, truffel en mosterd) verkrijgbaar bij kaas- en delicatessenwinkels. "Liefhebbers kunnen op 29 juni al terecht bij 'Echte Liefde kaas en delicatessen in Hilversum en de Verserij. De andere winkels volgen deze week", aldus het tweetal.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.