''Tekorten aan olijfolie hebben de prijzen ontzettend gestuwd'', zo vertelt Floris Reurts, medeoprichter van Gkazas Olijfolie. Dit familiebedrijf verkoopt olijfolie van Kreta en zet daarbij de Griekse trots voorop. Eerlijke, verse olijfolie van de hoogste kwaliteit in handen krijgen wordt volgens hem echter steeds lastiger.
De roots van Gkazas Olijfolie liggen op het Griekse eiland Kreta. Er bloeide een liefde op tussen de moeder van Floris, Enneke, en de Griekse George die samen met zijn familie eigenaar is van landerijen met olijfbomen. Floris ervaarde zodoende op jonge leeftijd welke plaats olijfolie inneemt in de Griekse cultuur. Hij omschrijft een jeugdherinnering over het mediterrane leven: een familiediner met echt verse olijfolie en verse groenten. Zijn stiefvader droeg de diepgewortelde trots voor olijfolie over op de familie van Floris.
Hoe is het gekomen tot Gkazas Olijfolie?
''Ik ging in Nederland op zoek naar echt verse olijfolie, maar die kon ik nergens vinden. En als ik iets vond, was dat bij lange na niet zo lekker als de olijfolie die we op Kreta voorgeschoteld kregen en vaak zeer prijzig. Griekse olijfboeren zagen er ook geen handel in, omdat het te weinig, opleverde. Ze kregen vaak niet de reguliere marktprijzen aangeboden, maar ver daaronder. Daarom produceerden de Grieken zodoende voornamelijk voor familie en vrienden. Wij vroegen ons af: hoe kan het toch zijn dat verse kwalitatieve olijfolie niet in Nederland te krijgen is, of veel te duur is, terwijl olijfboeren in Griekenland een veel te lage prijs betaald krijgen?''
Gkazas Olijfolie werd officieel opgericht in 2012 met het doel om eerlijke, verse Griekse olijfolie voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar te stellen. Kun je daar iets meer over vertellen?
''In Kreta oogsten we olijfolie van oktober tot december. Die olijfolie ligt ongeveer vanaf februari in de schappen, het echt verse spul. Dat betekent ook tracering tot aan de boer. Van onze olijfolie kunnen we de eigenaar terugvinden, tot aan de familie die het produceert. Dit is wat we breed communiceren. Dat vinden onze klanten heel belangrijk, en dat is een van de redenen waarom er veel naar onze olijfolie gevraagd wordt.''
''Daarnaast hebben we vanaf het begin de reguliere marktprijs betaald aan de olijfboer, nooit eronder. We hebben een heel goede relatie met onze Kretaanse boeren, die veelal familie en vrienden zijn van onze stiefvader. Ook maken we geen blend van verschillende olijfoliën. We mixen geen oogsten van verschillende boeren, zelfs niet van verschillende jaren. Kort gezegd brengen wij de beste, meeste verse olijfolie uit Kreta naar Nederland, zoals de Griekse boer hem zelf ook zou eten. Wij houden het simpel: wat de boer oogst, komt in de fles en niets anders. Daarom zou het kunnen dat de ene fles soms net even anders smaakt dan de andere fles. Alleen zou een leek het verschil niet snel merken.''
''Omdat onze olie ook zo ontzettend vers is, kan hij in februari, kort na de productie, intenser zijn van smaak. Een supergroene, grassige, licht bittere en pittige smaak. Dat is wat mij betreft het allermooiste wat er is. De meest verse olijfolie. Dat is het leven, en dat wil ik meegeven aan zo veel mogelijk mensen.''
Hoe heeft Gkazas Olijfolie zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?
''Wij zijn vanaf het begin heel erg hard gegroeid. Van tienduizenden naar honderdduizenden liters. Zelfs de Kretaanse boeren vroegen zich af hoe dat kon. Dat komt enerzijds door wat ik eerder vertelde, een eerlijk en vers product. Maar ook door de mix van hun trots voor het product en onze marketingkennis. Wat de Grieken veel beter snappen dan wij, in het vlotte westen, is de liefde voor het moment en het product. Maar wij werken wat efficiënter anno 2024 en denken wat meer op de lange termijn. Wij snappen bijvoorbeeld dat de olijfolie in een mooie jasje moet, om het product zijn verdiende uitstraling te geven. In Griekenland is een plastic fles genoeg.''
Welke uitdagingen kent Gkazas Olijfolie momenteel?
"Door de productietekorten van afgelopen jaren zijn de prijzen ontzettend gestegen. En ik heb het vermoeden dat kwalitatieve olijfolie steeds moeilijker te vinden is. Als je wil weten wat een eerlijke prijs is voor extra vierge biologische olijfolie, kijk dan naar onze producten, bijvoorbeeld ons literblik. Dat is wat zo'n product minimaal moet kosten. Dan spreek je over de hoogste kwaliteit olijfolie.''
Wat maakt Kretaanse olijfolie anders dan andere olijfolie?
''Onze olijfolie komt puur van Kreta, het zuidelijkste puntje van Europa. Het klimaat, een zacht mediterraan zeeklimaat, maakt dat de olijfoliekwaliteit uit Kreta heel consistent is. Misschien wel het meest consistent van de hele wereld.''
''Op Kreta was voor ons de productie dit jaar niet heel groot, maar prima. Het jaar hiervoor hadden we een grotere productie. Maar dat is een normaal ritme. Olijfbomen produceren zo ongeveer twee van de drie jaar olijven en produceren één jaar weinig tot niet. Dat is hoe olijfbomen van nature produceren, de boom heeft ook rust nodig. Op Kreta laten olijfboeren de olijfbomen veelal volledig hun gang gaan. Daar worden ze niet volgepropt met kunstmest, pesticiden of wat dan ook. Het kan dus heel normaal zijn dat er dit jaar wat minder olijven waren, omdat het jaar hiervoor zo goed was. We merken wel dat het wat droger wordt en dat er op Kreta plekken zijn waar meer bewaterd moet worden. Ook dat de boeren steeds harder moeten werken, zelfs voor een kleinere oogst.''
Denk je dat de olijfolieproductie komend seizoen beter wordt?
''Wie zal het zeggen, er zijn zo veel factoren die meespelen. Afgelopen jaar en het jaar ervoor was de olijfolieproductie fors lager dan drie jaar geleden. En komend jaar gaan we waarschijnlijk weer naar 70% à 80% van wat het drie jaar geleden was. Het lijkt erop dat Spanje ook weer meer gaat produceren, want er is genoeg water geweest. Wat de algehele kwaliteit van de wereldwijde productie zal zijn, blijft altijd nog een vraag tot na de oogst."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.