Het nettoresultaat van Fresh Del Monte is over het eerste kwartaal van 2021 met liefst 228% gestegen tot $43 miljoen. De brutowinst steeg daarnaast ook nog eens met 53%. Dat maakt het concern bekend op een persbijeenkomst. Volgens het internationale bedrijf komen deze positieve cijfers vooral voort uit de reorganisatie in Noord-Amerika, waardoor de processen binnen het concern zijn geoptimaliseerd.
Fresh Del Monte heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Het nettoresultaat steeg met maar liefst 228% naar $43 miljoen. De winst per aandeel komt over de eerste drie maanden van het jaar uit op $0,90, waar dat vorig jaar in diezelfde periode $0,27 was. De aangepaste brutowinst steeg met 39% tot $107 miljoen. Daarentegen daalde de netto-omzet met 3% tot $1,88 miljard. Die daling is met name toe te schrijven aan de lagere netto-omzet in het bananen-segment. De brutowinst daalde hier met $9 miljoen naar $418 miljoen. Het afzetvolume is met 8% gedaald.
"Ik kan niet anders dan tevreden zijn met de resultaten. Vooral als we de coronapandemie en twee orkanen in Guatemala in het achterhoofd houden. Dat had een flinke impact op onze fruitaanvoer. Ook hadden we in het eerste kwartaal te maken met stijgende inflatiedruk", vertelt CFO Eduardo Bezerra tijdens de bijeenkomst van de kwartaalcijfers.
Fruitaanvoer in het geding
De netto-omzet van het segment 'verse producten en toegevoegde waarde-producten' daalde met 5% naar $30 miljoen. De orkanen in Guatemala komen hier terug, want daardoor was het afzetvolume van meloenen fors lager. "We werden hierdoor gedwongen om de verkoopprijzen voor meloenen te verhogen. Daarentegen zijn de afzetvolumes van avocado (+12%) en ananas (+22%). Het zorgt ervoor dat de aangepaste brutowinst voor dit segment wel gestegen is, met 9% tot $55 miljoen", zo vult Bezerra aan.
De brutowinst in de zogenaamde 'niet-tropische productlijn' is gedaald als gevolg van schade door zware regenbuien aan enkele boerderijen in Chili. "Het resulteert in een afschrijving van $3,1 miljoen op de voorraad." Gemiddeld stegen de verkoopprijzen bij Fresh Del Monte met 7%, voornamelijk als gevolg van hogere productie- en inkoopkosten door de orkanen Eta en Lota in Guatemala en de inflatiedruk.
Reorganiseren
De verkoopkosten, algemene kosten en administratieve kosten daalden met $4 miljoen tot $49 miljoen. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder nog $53 miljoen. "Deze daling komt voornamelijk voort uit kostenbesparende initiatieven in Noord-Amerika. Die hebben geresulteerd in lagere promotiekosten en lagere verkoop- en marketingkosten", aldus Bezerra. "We hebben daarnaast onze langlopende schuld met $8 miljoen verlaagd, wat resulteert in een totaal schuldsaldo van $534 miljoen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.