Liever dan een bedrijf, noemt oprichter Moayad Abushokhedim Fooditive een beweging. "Wij willen duurzaam geproduceerde, gezonde voeding die betaalbaar is voor iedereen. Nu is een hamburger goedkoper dan een salade, dat willen wij omdraaien." Hij is begonnen met een zoetstof uit restafval van appels en peren. Een missie hoeft niet haaks te staan op winstgevendheid; naar eigen zeggen, schrijft het Nederlandse Fooditive in tegenstelling tot veel startups al groene cijfers.
Het bedrijf is in 2018 opgericht en maakt een zoetstof zonder calorieën uit appels en peren. Er wordt Nederlands fruit gebruikt dat niet aan de eisen voldoet of restafval uit productieprocessen. Met behulp van een snelle vorm van fermentatie wordt fructose omgezet in keto-fructose, de zoetstof, zo legt de oprichter uit. De zoetstof heeft volgens de onderneming 70% van de zoetheid van suiker, bevat zo goed als nul calorieën, verhoogt de bloedsuikerspiegel niet en is dus ook door diabetici te gebruiken. Ook komen de darmklachten die veroorzaakt worden door sommige kunstmatige zoetstoffen niet voor, garandeert de Rotterdamse onderneming.
In 2012, toen hij nog voedselwetenschappen studeerde in Jordanië, begon Abushokhedim (nu 27 jaar) aan de ontwikkeling van de zoetstof. "Van de theorie naar praktijk was een wetenschappelijk uitdaging. Het zou moeten werken, maar elke keer als ik het probeerde lukte het niet. Ik had toen nog niet zoveel kennis als ik nu heb, maar ik heb niet opgegeven. Het is met mij meegegroeid, net als de onderneming nu met mij meegroeit."
Het is een indrukwekkend rijtje producenten die de zoetstof van appels en peren al gebruikt: In Nederland Gigi Gelato en Hero jam, Cadbury, Nestlé, Côte d'Or, de Duitse ijsthee producent Seicha en het Amerikaanse voedselconcern General Mills. De zoetstof is niet in de supermarkt te koop en zal dat voorlopig ook niet zijn, verwacht de ondernemer. Om de simpele reden dat er volgens hem niet genoeg productiecapaciteit is om aan de vraag te voldoen als hij daarmee naar de markt gaat.
Verdubbelen productie zoetstof
Vorig jaar was het eerste volledige boekjaar van Fooditive en is er volgens Abushokhedim een omzet van €2,5 miljoen gedraaid en winst gemaakt. Er staan flinke uitbreidingsplannen op de planning. "Momenteel produceren we 60 ton per week en het doel is dat te verdubbelen. De vraag is er. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk appels en peren die verspild worden te gebruiken."
Met het Zwitserse Fructo is het bedrijf een samenwerking begonnen om ook van bananenschillen zoetstof te maken. Verder wil Fooditive een aanbod creëren van meer ingrediënten voor de voedselindustrie. Dit jaar worden twee nieuwe producten gelanceerd. Eén daarvan is vegan caseïne. "Het is gemaakt van groene bonen. Het smaakt naar melk en heeft dezelfde voedingswaarde en textuur als melk", belooft de CEO die zelf veganistisch eet. "Je kunt het drinken en overal in gebruiken, zoals in kaas of yoghurt." In september wil Fooditive ook een vetvervanger op de markt brengen van advocadozaden.
Crowdfunding campagne
Het bedrijf werd opgestart met financiering van de Rabobank. Om de volgende stap te zetten, wil het bedrijf over twee weken een crowdfunding-campagne opzetten en €6,5 miljoen ophalen om nieuwe kantoren op te zetten en meer te kunnen produceren. Het bedrijf is nu al vertegenwoordigd in het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Vanaf €20.000 kunnen investeerders instappen. "Ze krijgen aandelen in het moederbedrijf, maar worden ook ambassadeur van ons bedrijf. We zoeken niet alleen geld, maar ook mensen die ons team versterken. We hebben ook kennis en skills nodig om verder te bouwen aan onze droom."
Met het concept van circulaire economie kwam Abushokhedim pas in 2015 in aanraking toen hij naar Nederland kwam. "In Jordanië waren we - als land en als personen - arm. Ik weet niet beter dan dat we alles hergebruikten. Hier is het een uitdaging. " Daar wil hij zijn steentje aan bijdragen. "Uiteindelijk moet Fooditive een platform worden voor de voedselindustrie; een paraplu met daaronder een range van duurzame en betaalbare plantaardige producten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.