De Franse voedingsmiddelengigant Danone heeft een aantal keuzes gemaakt rondom de herstructurering. Zo zal het onder meer een herstructurering doorvoeren bij de zuiveldivisie en babyvoedingspoducent Nutricia. Volgens een persverklaring gaan er kantoorbanen verloren, waaronder in België.
In november vorig jaar liet Danone al weten dat kostenbesparingen, het beperken van het productassortiment en een reorganisatie noodzakelijk waren voor het voortbestaan van het bedrijf. De herstructurering heeft nu invulling gekregen. Danone meldt dat het van plan is om de onderdelen Alpro, Danone Zuivel en Groenten, Danone Waters en Nutricia te herstructureren.
Dit heeft tot gevolg dat er eind 2022 ongeveer 120 kantoorbanen in België overbodig worden. De productielocaties in Rotselaar en Wevelgem zijn wel gevrijwaard van de herstructurering, omdat hier recent nog €180 miljoen in werd geïnvesteerd. Elders ter wereld schrapt de voedingsmiddelengigant nog eens circa 1.850 kantoorbanen. Op dit moment heeft Danone in totaal ruim 100.000 medewerkers in dienst, verdeeld over 120 verschillende markten.
Nieuwe topman
Ook heeft het fabrikant van voedingsmiddelen inmiddels bekendgemaakt een nieuwe topman te hebben gevonden. In maart werd voormalig CEO Emmanuel Faber uit zijn functie gezet. Faber moest destijds de biezen pakken op gezag van enkele grootaandeelhouders. Deze vonden de winstgevendheid van de onderneming onvoldoende, in vergelijking tot de concurrenten.
Het stokje wordt overgedragen aan Antoine de Saint-Affrique, die per eind augustus aftreedt als CEO van de Zwitserse chocoladeproducent Barry Callebaut. Er werd al enige tijd gespeculeerd dat Saint-Affrique op weg was naar de topbaan bij Danone, toen hij op 22 april aankondigde te stoppen bij Barry Callebaut.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.