Duurzame landwinkels hebben sinds de coronapandemie 70% meer klanten getrokken. Van de nieuwe klanten is de helft blijven komen. Dat blijkt uit een enquête die GoodFoodClub, een initiatief van De Natuur en Milieufederaties, heeft gehouden onder aanbieders.
Duurzaam is in dit geval heel simpel: biologisch of vergelijkbaar met biologisch. Dat laatste is aan de beleidsmedewerker in de provincie. In totaal staan er 900 duurzame aanbieders op de website. Vijftig daarvan zijn het afgelopen jaar bijgevoegd. En er zijn nog steeds winkeltjes die de organisatie nog niet in beeld heeft.
Een biologische kaasboer, een pluktuin of een zorgboerderij, je kunt het allemaal tegenkomen als je een van de 33 fietsroutes doet die op de website van GoodFoodClub staan. Het stimuleren van de verkoop bij de duurzame boer is het doel. Bij elke locatie kun je dan ook producten kopen. De fietsroutes die nu op de site staan, voeren langs in totaal een dikke 100 landwinkels en er zijn nog fietsroutes in de maak.
70% extra bezoekers tijdens corona
De trend om direct bij de boer te kopen is tijdens de coronacrisis versterkt, onderschrijft Mattheus Bleijenberg, landelijk projectleider van GoodFoodClub. Hij geeft aan dat uit een enquête die GoodFoodClub onder de aanbieders heeft gehouden, blijkt dat er sinds de coronapandemie 70% meer mensen naar de landwinkels zijn gekomen. Van de nieuwe klanten is de helft blijven komen. "Ze hadden het ook heel hard nodig, want er wordt gewoonlijk veel door regionale restaurants ingekocht. Dat begint nu pas weer te lopen."
Prijs speelt voor consumenten een rol
Voor veel consumenten speelt de prijs van duurzame producten een rol. Volgens de projectleider hebben mensen er meer voor over als ze ook echt zien waar een product vandaan komt. "Als je in een boerderijwinkel bent en je ziet de varkens in een modderpoel liggen en op welke mooie manier er geproduceerd wordt, dan denk je: 'Geen wonder dat het 50 cent of een euro duurder is'. En daar zie je dan een energieke boer bij of je hoort het verhaal erbij. In de supermarkt zie je alleen pakketjes liggen die er allemaal hetzelfde uitzien."
De aanbieders van duurzame producten hebben ook laten weten dat zij graag willen dat GoodFoodClub richting de politiek als spreekbuis optreedt, vooral voor een beter verdienmodel. "We zetten ons in voor btw-verlaging van duurzame producten. Mensen kopen nog vaak het goedkoopste product. We hebben de inhoud van de enquête naar het ministerie gestuurd en ook een langetermijnvisie op kringlooplandbouw."
Duurzame producten promoten
GoodFoodClub is in 2019 opgericht door De Natuur en Milieufederaties met het doel om het aandeel duurzame landbouw in de provincie te vergroten. Voorheen was de aanpak in elke provincie anders. Bleijenberg: "Elke keer als ik bij een duurzame boer op bezoek was, vroeg ik: 'Waar kunnen we jullie het allerbeste bij helpen?' Vaak zeiden ze: 'Met meer klanten in mijn landwinkel'. We zijn een campagne gaan bedenken om duurzame producten te promoten. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: je zet mensen die hun nek uitsteken in de picture, en ze kunnen ook meer verkopen. Zo vergroot je het aandeel duurzame landbouw. We begonnen met het in kaart brengen van al die aanbieders. Vervolgens hebben we onderzocht op welke andere manier we ze met elkaar in contact konden brengen." In het najaar zal de GoodFoodClub daarom verschillende webinars organiseren. Van inhoudelijke sprekers tot een workshop social media; hoe maak je een goede foto, hoe krijg je bij je workshop of proeverij zoveel mogelijk mensen, enzovoort. Ook staan alle activiteiten van de landwinkels en biologische markten in de agenda op de site.
Dag van de biodiversiteit
De fietsroutes zijn een nieuw onderdeel. "Dit is de start. De wens is om zoveel mogelijk van de aanbieders in fietsroutes op te nemen." Dit jaar was het wegens corona niet mogelijk, maar de FoodGoodClub wil volgend jaar mei in kader van de dag van de biodiversiteit een dag in een weekend houden, waarbij alle landwinkels open zijn en een nieuw publiek wordt aangeboord. Bleijenberg: "Want als je eenmaal bent geweest en hebt geproefd, kom je vaker terug."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.