Start-up Uburyo Coffee heeft als doel de handel tussen Nederland en Rwanda te bevorderen. Daardoor krijgen Rwandese boeren – die de genocide hebben meegemaakt – een kans op een nieuw bestaan. De coronacrisis gaf de nodige uitdagingen, vertelde initiatiefneemster Lorena Ho Tam Chay eerder bij Foodbusiness. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. De start-up komt namelijk met een eigen koffiebar in Amsterdam.
In een nieuwsbrief schrijft de eigenaresse: "Met gepaste trots willen wij mededelen dat we na het zomerreces onze eigen koffiebar openen in Amsterdam." De koffie en thee van Uburyo Coffee is vanaf maandag 30 augustus te verkrijgen in het Benno Premselahuis van de Hogeschool van Amsterdam. "Ook gaan we etenswaren verkopen." Voor de start-up staan de komende weken in het teken van verbouwen en wordt alles in gang gezet voor de (hopelijk) feestelijke opening.
Focus op waar koffie vandaan komt
Lorena Ho Tam Chay startte in september vorig jaar met haar eigen koffiemerk. Het voornaamste doel om te starten met Uburyo Coffee was om de handel tussen Nederland en Rwanda te stimuleren, waardoor Rwandese koffieboeren - die de genocide hebben meegemaakt - een kans krijgen op een nieuw bestaan. "Er zijn veel redenen waarom wij ons inzetten voor Rwandese koffieboeren. Het land is druk bezig zich te ontwikkelen. Onze overheid heeft ook veel geld uitgegeven om die ontwikkeling op gang te brengen, maar de president in Rwanda besloot dat ze het zelf moesten doen. En persoonlijk vind ik dat ook beter. Als land moet je leren op je eigen benen te staan en niet afhankelijk te worden van anderen. Dat willen wij ondersteunen door met het land te handelen", vertelde ze eerder bij Foodbusiness.
Uburyo Coffee wil een product verkopen met een verhaal, en dat heeft een reden. "Consumenten in Nederland moeten koffie niet meer gaan zien als een simpel product. Het verhaal erachter is belangrijk. Het is niet gemakkelijk om dat aan mensen mee te geven, maar ik hoop dat dat besef de komende jaren steeds meer zijn intrede doet in Nederland." De opening van de koffiebar in de Hogeschool van Amsterdam is daar een goede eerste stap toe.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.