De Lokalist

Interview De Lokalist

De Lokalist: 'Nieuwe generatie bestelt online'

9 September 2021 - Redactie Foodbusiness

De Lokalist bundelt versproducten voor de online bezorgdienst. Zo'n 125 lokale ondernemers en boeren uit Midden-Nederland zijn op dit platform aangesloten, dat precies één jaar bestaat. "Ons doel is om complete assortimenten van kleinschalige ondernemers landelijk beschikbaar maken," aldus Paul van Straaten, founder van De Lokalist.

Wat was de aanleiding om te starten?
"Drie jaar geleden hebben mijn compagnon Richard Nederlof en ik ons post- en pakketbedrijf verkocht. We kwamen met veel ideeën bij elkaar, en we wilden graag weer samenwerken. Wij vinden het erg bijzonder dat voor onder meer pizza Thuisbezorgd.nl is ontstaan, maar dat er niets is geregeld voor boeren en lokale winkeliers. Voor hen kost dit vaak veel te veel tijd en energie (om het goed te laten lopen), ook omdat het gemiddelde bedrag dat de consument uitgeeft te laag is. Wij nemen werk uit handen van deze lokale ondernemers, door de centrale marketing en logistiek te regelen. We hebben besloten om onze logistieke kennis te koppelen aan onze passie voor goed en lekker eten."

"De afgelopen jaren hebben we meerdere lokale initiatieven overgenomen die niet optimaal liepen (waaronder Boer Erik, Verse wei, Hoppa en Verstaxi). Ons doel is uiteindelijk om in heel Nederland te werken. De 125 winkeliers die bij ons aangesloten zijn, zitten nu vooral in  het midden van het land. De bezorging gebeurt door heel Nederland. Wij hebben inmiddels twaalf mensen in dienst. Wat wij doen, is de producten formeel inkopen bij de winkelier of boer. Wij bezorgen het, en wij krijgen inkoopkorting. Het enige wat zij aan moeten leveren, is een assortimentlijst."

Hebben jullie veel data-onderzoek gedaan voordat jullie begonnen?
"We zijn ons marktonderzoek begonnen door 25 winkeliers en boeren te interviewen. Nadat we de bezorgdienst Verstaxi uit Zeist overnamen, deden we meer kennis op over de markt. Als lokale ondernemer heb je veelal de ambitie om je afzetgebied te vergroten, zo ontdekten wij. Met name om de consumenten in lokale dorpen ook te bereiken. Daar spelen wij op in."

Is 'local for local' een blijvende trend door de coronacrisis?
"Het is sowieso een trend, ook los van de coronapandemie. Consumenten worden milieubewuster. Hoe dichterbij je het eten kunt produceren, hoe kleiner je footprint. Als jij met je auto naar een boer rijdt om wortelen te halen, dan kun je je afvragen hoe duurzaam het is. Wat wij doen: wij maken elke ochtend een rondje langs alle winkeliers (120 stuks). Je kunt eindeloos combineren en overal producten vandaan halen. Smaak is erg persoonlijk. Bij de online aanbieders heb je van elk product maar één. Bij ons kun je kiezen uit twintig bakkers."

Jullie bestaan inmiddels een jaar. Wat is jullie groeiplan?
"We hebben wekelijks een groeiend aantal bestellingen. De vraag vanuit de winkeliers is er wel, maar onze doelgroep (consumenten) moet nog groeien. Dat is dus de volgende stap. Bedrijven kunnen ook bestellen bij ons, in plaats van bij Albert Heijn en Jumbo. We werken daarnaast samen met cateraars."

De concurrent van de supermarkt?
"Wij hopen dat mensen lokaal willen inkopen in plaats van in de supermarkt. Supermarkten zijn ook 's avonds open. Dat hebben de lokale ondernemers niet, en met De Lokalist vergroten zij hun winkeltijdframe. De consument gaat niet én naar de online groenteboer én de online slager. Dat kan op ons platform wel. We zijn de enige die dit landelijk beschikbaar maakt, met complete assortimenten. De consument krijgt echt lekkere dingen, geen eenheidsworsten uit de supermarkt."

Wat doen jullie zoal aan duurzaamheid?
"We hebben de recyclebare tas: een gratis papieren tas waar de boodschappen in worden bezorgd en het mooie is dat je deze tas gevuld met lege glazen flessen, lege batterijen én lege statiegeldflessen mee terug kan geven aan de chauffeur. De Lokalist zorgt vervolgens voor de recycling én teruggave van jouw statiegeld."

Hoe ziet de toekomst eruit voor De Lokalist?
"Een substantieel deel van de versproducten gaat online. Daarom zijn de supermarkten ook gegroeid. Lokale ondernemers groeien hier niet in mee. Daarom zien wij hier voor ons platform wel kansen in. Consumenten blijven kopen bij lokale ondernemers, maar de nieuwe generatie komt er aan en die wil echt online bestellen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Nieuws FAO

Voedselprijzen wereldwijd hoogst in anderhalf jaar

Nieuws FAO Food Index

Voedselprijzen stijgen over de gehele linie

Nieuws FAO Food Index

Voedselprijzen dalen tot laagste punt in drie jaar

Analyse Grondstoffen

Tegenstrijdige signalen op de granenmarkt

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden