Supermarktketen PLUS en Coop gaan verder als één coöperatie. Dat laat Coop-directeur Fred Bosch 6 september weten. "Wij zijn er trots op met de vooringenomen fusie een top-3 positie in de Nederlandse foodretail in te nemen." Er zal geopereerd worden onder de formule van Plus. Een consumentenomzet van €5 miljard wordt verwacht.
Met de fusie tussen de twee supermarktketens ontstaat een 'nieuwe, krachtige combinatie van ongeveer 550 winkels en 10% marktaandeel', vult de directeur in een interne mail aan. Er wordt een consumentenomzet van circa €5 miljard verwacht. "Door het samengaan van Plus en Coop ontstaat een sterke, toekomstbestendige en concurrerende speler in het Nederlandse supermarktlandschap", aldus het persbericht. De fusie levert op termijn – naar verwachting – jaarlijks €50 miljoen op aan combinatievoordelen.
Schaalvergroting biedt slagkracht
Fred Bosch: "Wij zijn trots dat we met deze fusie onze positie in het supermarktlandschap verder kunnen uitbouwen. In deze concurrerende en consoliderende markt biedt schaalvergroting meer slagkracht voor beide ondernemingen. De verwachting is dat de Coop-winkels meer omzet gaan genereren door de Plus-formule."
Duncan Hoy, algemeen directeur van Plus: "Als coöperaties staan we dicht bij onze klanten. En we zijn dé plek waar ondernemende retailers zich thuis voelen. Door samen op te trekken, borgen we dat onze ondernemers ook in de toekomst in hun lokale marktgebied klanten succesvol kunnen bedienen, met nog meer focus op gemak, inspiratie en kwaliteit."
In de nieuwe combinatie wordt de directie gevormd door Duncan Hoy (algemeen directeur), Fred Bosch (financieel directeur) en Mayte Oosterveld (operationeel directeur). De transactie zal naar verwachting begin 2022 worden afgerond; pas daarna worden de winkels omgebouwd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.