De Del Monte Gold-ananas en premium Del Monte bananen zijn vanaf deze week te zien in een augmented reality-game op Netflix. Op deze manier probeert het mondiale voedingsbedrijf kinderen meer fruit te laten eten. Maar werkt dit eigenlijk wel? "Jongeren zouden dan echt veel bananen moeten zien, of een held die superkrachten krijgt van fruit," aldus woordvoerder Anne Lutgerink van het Voedingscentrum.
De marketingactie van Del Monte in de Netflix-game wordt onder de loep genomen door het Voedingscentrum. "Het kan best wel helpen, maar de beloning voor het kopen van bananen is nu dus extrinsiek via skills die je verdient in de game. Het zou beter zijn om bijvoorbeeld een superheld te zien in het spel die superkrachten krijgt van fruit. Dat heeft meer effect," aldus Anne Lutgerink.
De vraag is wat dan wél helpt om jongeren te overreden meer fruit te eten. "Over het algemeen is een cadeautje of het krijgen van extra skills in een game een trigger voor ouders en kinderen om een product te kopen. Dat kennen we al uit de tijd van Flippo's. Ook worden in games en tussen de filmpjes door reclames vertoond van ongezondere producten. Bij jongere kinderen is er nog weinig bekend over effecten, maar bij oudere kinderen heeft dat zeker effect. Zeker als ook leeftijdsgenoten het product cool vinden. Daar draagt dit soort reclame aan bij."
Kinderdiëtist Annemarie Leemans van De Groene Appel denkt dat de doelgroep die gevoelig is voor deze 'gave' marketingactie vrij beperkt zal zijn. "De verkoop van Del Monte-producten voor mensen met zoontjes tussen vier en acht jaar zal vermoedelijk wat stijgen. De koppeling tussen een bloeddorstige T-rex en fruit zie ik niet zo. Informatie over helden zou een bredere doelgroep aanspreken."
Strategische samenwerking
Voor de Dinosaur Challenge-game is Del Monte een samenwerking gestart met Dreamworks Animation en Universal. Via geselecteerde producten van Fresh Del-Monte kunnen consumenten toegang krijgen tot de game. Zij kunnen zo skills ontgrendelen om van het eiland te ontsnappen. Thierry Montange, marketingdirecteur Del Monte Europa en Afrika, geeft aan dat Fresh Del Monte altijd op zoek is naar strategische samenwerkingen met merken om kinderen aan te moedigen meer groenten en fruit te eten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.