De Chinese zuivelreus Yili heeft over de afgelopen jaren indrukwekkende groeicijfers laten zien en de top is nog niet in zicht. Het bedrijf heeft duidelijk de wind in de zeilen en zet met name in op duurzame zuivel.
Yili is een van de weinige grote zuivelconcerns ter wereld die jaar op jaar sterke groeicijfers weet te realiseren. In coronajaar 2020 bleven de cijfers gemakkelijk overeind en de goede lijn wordt dit jaar doorgetrokken. De omzet steeg tussen januari en juli met bijna 20% tot 56,5 miljard Chinese Yuan, wat omgerekend neerkomt op een slordige €7,3 miljard. De winst steeg zelfs met 42% tot 5,3 miljard Yuan.
Bovenaan in prestigieuze rankings
Met een jaaromzet van ruim €12 miljard wist Yili afgelopen jaren zelfs de bovenste regionen van de prestigieuze Rabobank-ranking binnen te dringen, die jaarlijks de top-20 grootste zuivelbedrijven weergeeft. Grote Europese zuivelconcerns als Arla en FrieslandCampina wisten de Chinezen achter zich te laten. In de top-10 van meest waardevolle zuivelmerken ter wereld, uitgegeven door het Britse onderzoeksbureau Brand Finance, staat Yili zelfs bovenaan. De waarde van het gelijknamige merk Yili groeide afgelopen jaar met 11% naar $9,59 miljard. Dit zijn mooie internationale waarderingen.
Een groot gedeelte van de omzet haalt Yili van de Chinese thuismarkt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Hohhot, de hoofdstad van de autonome regio Binnen-Mongolië. Hoewel het geen Chinees staatsbedrijf is, wordt Yili ongetwijfeld een beetje geholpen door de chauvinistische houding van de Chinese overheid. Die heeft er een handje van om buitenlandse bedrijven in bepaalde sectoren tegen te werken op de interne markt. FrieslandCampina bijvoorbeeld klaagt hier al tijden over.
Op de eigen thuismarkt zit Yili gebakken. In China neemt de bevolkingsgroei nog altijd toe en ook het consumeren van zuivel wordt in toenemende mate gemeengoed. Gemiddeld consumeert een Chinees jaarlijks 11,4 kilo zuivel. Dat is bij lange na niet de volumes die in de Westerse wereld worden gehaald en dat onderstreept de groeipotentie die er nog is.
Nederlandse kennis
Buiten China is Yili ook actief in Nieuw-Zeeland. In 2019 werd Westland, na Fonterra het grootste zuivelbedrijf van Nieuw-Zeeland, aangekocht. In 2013 kocht het Chinese bedrijf Oceania Dairy. Yili Group is ook in Nederland actief. In 2014 kwam Yili naar Nederland om in Wageningen een R&D-centrum te openen. Yili wil hier kennis opdoen op gebied van duurzame melkveehouderij en voedselveiligheid, met name aan dat laatste hechten Chinese consumenten veel waarde. Nederland wordt op die thema's wereldwijd gezien als gidsland.
Wat opvalt, is de duurzaamheidsstrategie die Yili hanteert. Voor een Chinees bedrijf zijn de ambities bovendien vrij concreet. Zo wil Yili in 2060 klimaatneutraal zijn. Ook thema's als verpakkingen en biodiversiteit staan hoog op de agenda. Ook profileert Yili zich nadrukkelijk als producent van sportvoeding. Yili zelf gaat er vanuit dat de goede lijn in de tweede helft van 2021 kan worden doorgetrokken zijn. En ook in de jaren die komen zal Yili waarschijnlijk hoge ogen blijven gooien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.