Weten waar je voedsel vandaan komt dat, dat is dé reden waarom steeds meer consumenten in Nederland lokale producten kopen. De Korte Keten Automaat helpt daarin een handje én zet tegelijkertijd de lokale boer in de spotlight. In maart won het concept de Wij.land Innovatieprijs en de prijzenpot is gebruikt om een prototype te ontwikkelen. Zaterdag 9 oktober, tijdens de aftrap van Dutch Food Week in Almere, werd de eerste automaat ook echt in gebruik genomen.
Almere is dit jaar – in aanloop naar de Floriade in 2022 – de gaststad voor de Dutch Food Week. De opening vond afgelopen zaterdag 9 oktober plaats in het nieuwe gebouw van Aeres Hogeschool. Ook de afsluiting op 16 oktober vindt plaats in Almere. In die gehele periode is ook de eerste Korte Keten Automaat te beschouwen én gebruiken in het hart van Flevoland, op het Forum. Jan-Nico Appelman (provincie Flevoland), Marije Beens (ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) en Wouter Stevens (Rabobank) mochten het spits afbijten.
Lokale boer in de spotlight
Dit soort voedselautomaten staan wereldwijd natuurlijk bekend als Febo-automaten, met ongezonde snacks. "Maar zo makkelijk als je een kroket uit de muur trekt, zo gemakkelijk zou je ook een product van lokale boeren moeten kunnen kopen", meldt initiatiefneemster Eva Flantua tijdens de opening van de Dutch Food Week. De Korte Keten Automaat wordt dagelijks gevuld met verse groente, fruit en zuivel van boeren uit de omgeving van de automaat. "We zetten de automaten bewust op drukbezochte plekken, denk aan stations en winkelstraten, zodat de lokale boer echt goed in de spotlight wordt gezet", zo staat op de eigen website.
Een leuk snufje: ieder item in de automaat heeft een QR-code. Daarmee kunnen de consumenten meer informatie krijgen over de herkomst van het product én over de producent. "Maar dat is niet het enige. Ook lees je via die QR-code meer over hoe de prijs tot stand is gekomen en vind je een heleboel recepten. Puur ter inspiratie", aldus de initiatiefneemster van de Korte Keten Automaat. "Nog nooit was lokaal koken zo makkelijk." Ook de Gelderse ondernemers Gertjan van Dam en Sven Wiggelo ontwikkelden, onder de naam 'Appeltje-Eitje', een automaat met lokale producten. "Wij spelen hiermee in op de groeiende vraag naar gemak. Binnen één minuut kun je buiten staan."
'Van concept naar uitvoering'
Het concept won begin maart de Wij.land Innovatieprijs 2021. De jury zei toentertijd: "Het is een goed doordacht concept, met een sterke koppeling tussen de stad en het platteland. De boer is zichtbaar en het initiatief is schaalbaar." Dat laatste was de overtuigende druppel. De initiatiefnemers gaven toen aan de hoofdprijs van €15.000 te willen gebruiken voor het ontwikkelen van een prototype. "We willen zo snel mogelijk van concept naar uitvoering gaan." Dat is gelukt met de ingebruikname van de eerste automaat, met lokale producten uit de omgeving van Almere.
Volgens Beens is dit ook een concept dat het in de toekomst goed kan doen. "Dit is wat de consument wil. Een combinatie van gezondheid, gemak en lokaal", vertelt ze tijdens de opening van Dutch Food Week. Appelman is het daarmee eens: "We moeten nadenken over het hele voedselsysteem. We moeten de positie van de boer daarin herzien. Zo'n Korte Keten Automaat is een uitstekende uitvinding daarvoor."
Foodbusiness is mediapartner van de Dutch Food Week. Meer weten over het programma en de partners? Kijk op www.dutchfoodweek.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.