Voedingsmiddelenconcern Mars heeft deze week bekendgemaakt dat het de doelstellingen in het eigen 'Sustainable in a Generation'-plan verder aanscherpt. Zo is het doel om in 2050 volledig klimaatneutraal te opereren, in de volledige waardeketen. "Klimaatverandering heeft nu al invloed op de planeet. We kunnen dus niet tientallen jaren wachten met actie", stelt CEO Grant F. Reid in een verklaring.
Mars, producent van zoetwaren, voedingsproducten en huisdiervoeders, heeft zichzelf het doel gesteld om vanaf 2050 volledig klimaatneutraal te opereren. Dat betekent dat de hele waardeketen, van landbouw en leveranciers tot en met de consument, een netto nul-uitstoot moet realiseren. Ook het elimineren van ontbossing in de toeleveringsketen (met name bij het inkopen van grondstoffen als cacao, rundvlees, palmolie, pulp en papier en soja) en het overstappen op 100% hernieuwbare energie zijn doelen die op termijn gerealiseerd moeten worden.
Zoals gezegd, moet ook de landbouw stappen zetten. Mars wil daarom zijn programma's met boeren versterken om zo over te kunnen gaan op regeneratieve landbouw. "Dit omvant het samenwerken met boeren en leveranciers om verbeterde landbouwpraktijken te bevorderen, duurzaam landgebruik te stimuleren en wetenschap en technologie te ondersteunen", schrijft Barry Parkin, Chief Sustainability and Procurement Officer bij Mars. "Het is duidelijk dat een transformatie van de landbouw nodig is."
'Wachten is geen optie'
CEO Grant F. Reid vult aan: "Klimaatverandering heeft nu al invloed op de planeet. We kunnen dus niet tientallen jaren wachten met actie. Daarom bestrijkt deze doelstelling onze hele voetafdruk; van hoe we materialen inkopen tot hoe consumenten onze producten gebruiken. Daarnaast mobiliseren we het bedrijf om nu actie te ondernemen en kennen we om de vijf jaar tussentijdse doelstellingen. Dit wordt een uitdaging en we zullen het nulpunt niet kunnen bereiken zonder medewerking van medewerkers, leveranciers, klanten, consumenten en industriepartners. Het is zo belangrijk dat we samenwerken om schaal en bereik te vergroten."
Mars heeft de uitstoot in de volledige waardeketen sinds 2015 met 7,3% verlaagd. In directe operaties is een afname zichtbaar van 31% en daarmee ligt het voedingsmiddelenbedrijf op schema om het doel van 42% reductie in 2025 te halen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.