Wereldwijd wordt steeds meer koffie geconsumeerd. Dat is niet per se goed nieuws voor het klimaat. Koffie wordt namelijk met name in tropische gebieden geteeld en de uitbreiding van de productie gaat vaak ten koste van het regenwoud. "Dat moeten we niet willen," zo vertelt David Klingen, founder van Northern Wonder. Deze start-up zoekt daarom andere grondstoffen voor de productie van koffie.
Het is niet voor het eerst dat de oprichters van Northern Wonder op zoek gaan naar alternatieven voor de koffieproductie. Eerder presenteerden zij namelijk al Chikko Not Coffee; een decaf-instant-koffie, geproduceerd van cichorei. Komend jaar wil het bedrijf een variant op de markt brengen die haast niet van 'échte' koffie te onderscheiden is. Het gaat om koffie dat is gemaakt van niet-tropische producten, zoals knollen, bollen, pitten en zaden.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor deze nieuwe koffie?
"Ik ben jarenlang, voor Jumbo en Ahold, als duurzaamheidsmanager actief geweest. Ik werkte aan het zetten van kleine duurzame stapjes, maar in de commerciële wereld gaat het langzaam. Op gegeven moment ontstond er cynisme bij mij; moet het niet radicaler? Er wordt de laatste jaren vaker gekozen voor vlees- en zuivelvervangers. Dus vroeg of laat gaat ook zoiets als dit landen. We wachten niet tot we iets hebben wat 100% op koffie lijkt, maar wij brengen naar de markt wat het beste is op dat moment. Daarom hebben we Chikko not Coffee al gelanceerd. Die is vooral in natuurwinkels - in onder andere in Nederland, Zweden, Frankrijk, maar ook in het Midden Oosten - te vinden."
Kan je iets meer vertellen over de gevolgen van het uitbreiden van de productie van koffie wereldwijd?
"De vraag naar koffie stijgt. In China bijvoorbeeld. Dat land is van oudsher een 'theeland'. Maar de consumenten daar drinken inmiddels steeds meer koffie. Dat zorgt voor een enorme uitbreiding in het areaal koffiebonen, en dat leidt uiteindelijk tot ontbossing. Dat moeten we niet willen. Dat maakt dat ik zo gedreven ben een koffievervanger op de markt te brengen. Met Chikko hebben we dat al gedaan, en met dit nieuwe product zetten we nog grotere stappen. De koffie die wij voor ogen hebben, wordt gemaakt van ingrediënten als knollen, zaden, pitten en granen. Dus allemaal niet-tropische gewassen.
Lijkt jullie nieuwe koffievariant op de traditionele koffie?
"De versie die wij lanceren, kun je zetten via zowel koffiecups als via een filterapparaat. Cafeïne voegen we, net zoals bij cola, achteraf toe. We zijn op het moment nog aan het onderzoeken welke inhoudsstoffen er allemaal in het samengestelde product terecht gaan komen. Komend jaar starten we vervolgens met het kleinschalig op de markt brengen. We weten al dat er een markt is. Ons eindproduct zal niet van echte koffie te onderscheiden zijn. Althans niet qua smaak."
Wat is voor jullie de belangrijkste doelgroep?
"Wij richten ons op de gangbare retail. Hoewel iedere consument de koffie kan kopen, focussen wij ons wel op de 'groene' consument. Dat is in onze ogen de consument die zich de komende jaren steeds meer bewust wordt van het feit dat er ontbossing plaatsvindt voor de productie van koffie. Die consument koopt bewust anders in. Je ziet deze omslag al in de kantines van diverse milieuorganisaties plaatsvinden. Daar worden bijvoorbeeld al geen dierlijke producten meer verkocht. Dit gaat ook voor koffie gelden. Practice wat you preach."
Hoe zie je de toekomst voor deze alternatieve koffie?
"Ik verwacht dat de markt voor dit soort koffieproducten, gemaakt van niet-tropische grondstoffen, de komende jaren zal ontstaan. De consument zal zich bewuster worden van het feit dat er bossen gekapt worden voor de toename in de koffieconsumptie. De groene consument zal meer en meer openstaan voor ons product. Dat hebben we ook gezien bij havermelk. Die markt is langzaam gegroeid, en stijgt nog steeds. Dat biedt perspectieven. Wij zijn met verschillende partijen in gesprek over de vermarkting van ons nieuwe product."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.