Danone heeft de omzet over het derde kwartaal met 3,8% zien toenemen, tot een totaal van €6,16 miljard. Hoewel dit enkele tienden van procenten hoger was dan analisten vooraf hadden voorzien, valt de groei een stuk lager uit dan over het tweede kwartaal.
De omzetgroei van Danone had een brede basis. In de Europese Unie en in Noord-Amerika dikte de omzet met 3,8% aan, voornamelijk gedreven door verkopen vanuit de zuivel- en plantaardige divisies en het herstel van de verkoop van waterflessen in de Europese Unie. In de rest van de wereld groeide de omzet met 3,7%. Deze omzetgroei was voornamelijk gebaseerd op hogere verkoopprijzen van producten, want de volumes daalden met 0,8%. Gecorrigeerd voor wisselkoersen groeide de omzet 5,8%.
Volumes kleiner
Hoewel de omzet opliep, waren de verkochte volumes lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dit werd vooral veroorzaakt door de dalende verkoop van 'specialized products'. Deze tak waarin op maat gemaakte specialiteiten worden geproduceerd, gericht op zowel kinderen als volwassenen, zag het verkoopvolume zo'n 5% teruglopen. Daarbij spreekt het bedrijf wel van recent verbeterde prestaties in de verkopen van de babymelkpoeders in China. De takken 'essential dairy & plant-based' (waaronder ook zuivel valt) en 'waters' zagen de volumes licht toenemen. Vooral in Europa werd meer product verkocht.
In de toelichting noemde CFO Juergen Esser de resultaten solide. Hij waarschuwt wel voor kostenstijgingen die op dit moment in de hele keten optreden. Het heeft de focus van het bedrijf, op het verder verbeteren van de productiviteit en een juiste prijsvorming, echter vergroot, aldus Esser. Hierdoor handhaaft het bedrijf eerdere verwachtingen over de in 2021 te behalen resultaten. De operationele marges liggen daarmee op een vergelijkbaar niveau als in 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.