Zo groots als de productie van kaas voor Nederland is, zo groots is de teelt van haver voor Finland. Haver is een veelzijdig product én een uitstekend ingrediënt voor de productie van vleesvervangers, zo ondervonden Maija Itkonen en Reetta Kivelä. Zij zijn een paar jaar terug gestart met Gold&Green en de productie van Pulled Oats, gemaakt van Noordse haver. Wat zijn de toekomstplannen voor dit bedrijf? En in welke mate hebben zij last van de grondstoffenrally?
De twee Finse dames staan volledig achter het idee dat we minder dierlijke producten moeten consumeren. Maar vragen zich wel oprecht af waarom vleesvervangers per se op een dierlijk product moeten lijken en hetzelfde moeten smaken? Volgens Itkonen en Kivelä is het veel belangrijker om te kijken naar de het recreëren van de voedingswaarden. Daarom hebben zij Gold&Green opgericht, met een alternatief voor vlees: Pulled Oats. Lotte van der Spek, Brand Activation Manager OOH Benelux, vertelt er meer over.
Pulled Oats bestaat uit een combinatie van haver, tuinbonen en erwten. Waarom de keuze voor die combinatie?
"Itkonen en Kivelä zijn op zoek gegaan naar een ingrediënt met het perfecte eiwitgehalte. Dat bleek haver. Door de combinatie van haver en peulvruchten, is de kwaliteit van eiwitten zeer hoog: Pulled Oats bevat negen essentiële aminozuren, die consumenten alleen via voeding binnen kunnen krijgen. Er is ook bewust gekozen voor lokale grondstoffen. Dus geen soja uit Brazilië. Dat is overigens ook een monocultuurgewas. Met haver put je de grond niet uit en je kan het goed combineren met andere gewassen. Zo blijf je ook de grond voeden. Een win-winsituatie."
Haver is een van de grondstoffen die momenteel hard in prijs stijgt. Merken jullie daar wat van?
"Zoals iedere organisatie in de voedingsmiddelenindustrie merken ook wij de prijsstijgingen. We proberen continu ons receptuur te optimaliseren en de productie efficiënter te maken. Zo houden we de kostprijs in balans."
En als we dan kijken naar de logistieke uitdagingen van vandaag de dag. Heeft dat wel effect op jullie kostprijs?
"Uiteraard kampen wij daar ook mee. Wij hebben het voordeel dat we onze grondstoffen uit de Europese Unie halen en dus niet hoeven te rekenen met verzendkosten vanaf de andere kant van de wereld. Maar op het gebied van verpakkingen moeten wij ook meer tijd uittrekken dan in het verleden."
Is de consument al bereid meer te betalen voor een product als dat van jullie?
"Ja, dat zie ik wel. Als je kijkt naar onze prijs in het schap, dan zijn we vergelijkbaar met andere vleesalternatieven. Doordat die prijzen zo stabiel zijn, wordt de consument daarmee opgevoed. Ik denk dat het tijd nodig heeft om de overtuiging helemaal op te wekken, maar de groei is er wel. We bevinden ons in een tijd waarin mensen bereid zijn open te staan voor alternatieven op de 'opoffering' te maken. Voorheen koos de consument een product dat voor de eigen gezondheid goed is, nu wordt ook gekeken naar wat goed is voor de planeet."
Wat is op dit moment jullie voornaamste afzetkanaal? En waar liggen de kansen in de markt?
"Op dit moment zetten we in op drie gebieden. Enerzijds vind je ons product in de retail. Maar we richten ons ook op de foodservice en Pulled Oats is tevens verkrijgbaar bij verschillende horecagroothandels. Ten slotte werken we veel samen met productiepartners die Pulled Oats gebruiken als ingrediënt in hun producten. De grootste kans ligt, denk ik, op het gebied van convenience. Dus dat het verwerkt wordt in maaltijden, snacks en broodjes. Consumenten komen zo op verschillende manieren met Pulled Oats in aanraking en zien dan dat ze het ook los kunnen kopen om zelf mee te koken. Ook dat het op de menukaart staat in de horeca kan bijdragen aan die naamsbekendheid."
Tenslotte, wat is het plan over bijvoorbeeld drie tot vijf jaar?
"We willen ons productassortiment nog verder uitbreiden. We hebben inmiddels ook een lijn met protein ingredients voor voedselindustrie. Denk aan gedroogde grondstoffen in de vorm van flakes en granules. Het is dezelfde basis als Pulled Oats (nog steeds haver, bonen en erwten), maar dan gedroogd. De industrie kan dit gebruiken als plantaardig eiwitingrediënt. Ook hebben we - naast Pulled Oats - een nieuwe lijn: Deli OatBites, een gekruide variant. Dat speelt nog meer in op de trend van gemak. Je hoeft het immers alleen maar over een salade te doen of toe te voegen aan een pizza of pasta. Dus ja, het uitbreiden van het assortiment wordt de focus de komende jaren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.