Nutkao

Interview Nutkao

Nutkao zet met Boerinneke in op marktconsolidatie

3 November 2021 - Kimberly Bakker

De consumptie van chocoladeproducten neemt weer toe, zo bleek recent uit de cacaomalingscijfers in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Goed nieuws voor een bedrijf als Nutkao, dat cacao- en hazelnootpastaproducten produceert. En die partij heeft ambitie. Het gaat voor consolidatie van de markt. Een eerste stap daarin is de acquisitie van het Belgische Boerinneke. Daniel Peeters, sales director Retail Europe bij Nutkao, vertelt er meer over.

De Italiaanse producent van cacao- en hazelnootpastaproducten Nutkao maakte begin oktober bekend de Belgische fabrikant Boerinneke over te nemen. Boerinneke is al ruim zeventig jaar actief, kent een jaaromzet van €14 miljoen en heeft een distributienetwerk dat sterk verankerd is in België en Noord-Europa. De chocoladepastafabrikant is daarmee het op één na grootste chocoladepastamerk uit België. Noord-Europa, dat is een gebied dat interessant is voor Nutkao. "We zijn al redelijk bekend en actief in het zuiden van Europa. Denk aan Spanje, Italië, Portugal. Maar in Noord-Europa zijn we nog niet sterk genoeg. Onze strategie is gericht op consolidatie in de markt en het noorden van Europa moeten we daarvoor ook bedienen", vertelt Daniel Peeters, sales director Retail Europe bij Nutkao.

Hij wordt samen met zijn broer Marcel Peeters, director of Industry and Food Service Development in Europa, verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van Boerinneke. Beiden hebben ruime ervaring in de sector en stonden voorheen aan het hoofd van Duo Penotti. "We hadden vanuit Nutkao sowieso al de interesse om ons in de Benelux te vestigen. Toevallig kwam Boerinneke op ons pad, dat was dé perfecte uitvalsbasis." De focus op zogenaamd 'Belgisch meesterschap' was daarbij van additionele waarde. "Ze brengen een bepaald specialisme in ons bedrijf. Dat past bij onze ambitie om zowel value als portfolio uit te breiden." Daarmee doelt Peeters op het feit dat de fabriek van Boerinneke zich focust op kleine batches en speciale producten. Denk aan speculoospasta of (glucose)stroop. "In de fabriek in Italië kunnen we dat niet maken."

Uitdagingen genoeg
Naast het hierboven genoemde hoofdkantoor/de hoofdabriek in Italië, heeft Nutkao nog twee vestigingen: één in de Verenigde Staten en één Ghana. In het laatstgenoemde land koopt het bedrijf ook de cacaobonen in en worden ze verwerkt tot bijvoorbeeld cacaopoeder of -boter. Het inkopen van die bonen is vandaag de dag een grotere uitdaging dan voorheen, met het oog op de wereldwijde grondstoffenrally. Ook de wereldwijde cacaomarkt ontkomt daar niet aan. "Dat is nu eenmaal de realiteit. Alle grondstoffen worden duurder. Maar ook energie en verpakkingen kosten tegenwoordig een hoop geld. Gelukkig zijn wij niet de enige partij die hieronder lijdt. Ook verderop in de keten zien ze het", zo licht Peeters toe.

Dat zorgt tegelijkertijd voor wederzijds begrip. "De retailer merkt het namelijk ook. Ze ervaren bijvoorbeeld langere levertijden. We moeten met elkaar in gesprek om op zoek te gaan naar oplossingen. De klant betrekken we daar ook bij. Je moet jezelf nu afvragen op welk gebied je wél een verschil kunt maken. Het creëren van een kortere keten – wat we trachten te doen met de acquisitie van Boerinneke – is een van die manieren." Peeters voegt toe dat ze bij Nutkao rekenen met het feit dat de hoge grondstofprijzen nog wel even aanhouden. "Dat is het beeld dat onze inkoopafdeling schetst."

Om toch concurrerend in de markt te blijven, moet Nutkao goed in overleg met leveranciers, onder meer over het tijdig leveren van bepaalde producten. "Dat is vandaag de dag belangrijk. Je wil geen vertragingen hebben en je wil dat je beschikbaarheid op orde is. Vooral nu." Wat nog wel een extra uitdaging is, is het feit dat Boerinneke straks als 'kleine' partij in een grote groep gaat opereren. "Je wil toch die lokale basis behouden. Dus think local, act global. Maar we zijn vastberaden als het gaat om onze visie. Dus ik verwacht dat dat helemaal goed gaat komen."

Uitbreiden van productportfolio
In die toekomstvisie staat ook duidelijk het uitbreiden van het productportfolio genoemd. "We willen goed kijken wat we allemaal kunnen doen met de fabriek van Boerinneke. Gaan we bijvoorbeeld een merk ernaast ontwikkelen? Of duiken we meer in de wereld van private label? Daar is veel vraag naar vanuit de retail. Daarbij moeten we wel in gedachten houden dat elk land anders is, zowel qua smaak als qua cultuur. Ook het budget verschilt per land" Deze kansen hebben allemaal betrekking op de business-to-consumer-kanalen. Vooral ook omdat Boerinneke nog niet actief is in de business-to-business-markt. Dat wil Nutkao in de toekomst veranderen. "We zien mogelijkheden. Denk aan vullingen voor chocoladeproducten en andere gebakken goederen of toepassingen voor de voedingsindustrie", aldus Peeters. 

Ook in Sicilië heeft Nutkao recent een fabriek overgenomen. Daar werden pistachenoten verwerkt. "Daar kunnen we crèmes van maken, zowel voor business-to-consumer als business-to-business." En dat sluit eveneens naadloos aan bij de visie van consolidatie in de markt. "We willen écht uitbreiden. We hebben ambitie. We willen dat ons productportfolio straks alles omvat. We moeten een volledig pakket aan kunnen bieden. Dat is ons doel voor de komende jaren."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Grondstoffen

Cacaonoteringen omhoog door regenval in Ivoorkust

Analyse Grondstoffen

Cacaonotering New York beweegt fors omlaag

Interview Leontien Hasselman‑Plugge

'Nog veel onduidelijkheid over ontbossingswet'

Analyse Grondstoffen

Flink lagere cacaoproductie in net afgerond seizoen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden