De komende tien jaar groeit de vleesconsumptie met 43 miljoen ton. Althans, dat is de verwachting van voedingsmiddelengigant Tyson Foods. Het bedrijf zet daar zelf ook actief op in. Het opent komende jaren twaalf nieuwe fabrieken, om zo de productiecapaciteit te vergroten.
Het management van Tyson Foods verwacht dat de wereldwijde vleesconsumptie de komende tien jaar met ruim 43 miljoen ton stijgt. Voor elk segment wordt groei voorzien; met een totale gemiddelde jaarlijkse groei van 2%. Daar speelt de voedingsmiddelengigant op in door de komende twee jaar twaalf nieuwe fabrieken te openen, waardoor de capaciteit met ongeveer 580.000 ton wordt vergroot. In de kippenactiviteiten wordt een herstel verwacht, tot een operationele marge van 5% tot 7% tegen het midden van komend jaar. Tot 2024 wordt uitgegaan van sterke marges.
Tegelijkertijd streeft Tyson Foods ernaar om tegen dat laatstgenoemde jaar minimaal 50% van het volume als toegevoegde waarde te hebben. En de komende drie jaar wordt ook nog eens $1,3 miljard geïnvesteerd in nieuwe automatiseringsmogelijkheden. Dit zal uiteindelijk meer dan $1 miljard aan terugkerende besparingen moeten opleveren. "We werken aan het verbeteren van ons portfolio en onze capaciteit om beter aan de vraag te kunnen voldoen. Dit omvat onder meer het vergroten van de relatieve bijdrage van merkproducten en verkopen met toegevoegde waarde aan onze algehele mix", aldus CEO Donnie King.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.