Tony's Chocolonely spreekt zich uit over de vooringenomen suikertaks: 'Doe mij maar 'n suikertaks'. Dat schrijft het op de website. De chocoladefabrikant erkent een onderdeel te zijn van het probleem rondom de hoge inname van suikers onder consumenten. "Daar moeten we ons over uitspreken. En daar moeten we iets aan doen."
Nederlanders krijgen gemiddeld minimaal twee keer de aanbevolen hoeveelheid suiker per dag binnen. In de Verenigde Staten bevat zo'n 60% van de verpakte voedingsmiddelen en dranken in de supermarkt toegevoegde suikers. Chocolademaker Tony's Chocolonely geeft toe onderdeel te zijn van dit suikerprobleem. Daarom is het een voorstander van de door het nieuwe kabinet aangekondigde suikertaks. "Laten we eerlijk zijn, onze chocolade dankt een groot deel van zijn kraak en smaak aan suiker. Het gaat om een percentage tussen de 27% en 54,5%, afhankelijk van de reep). We zijn 'crazy about chocolate', maar vooral ook heel 'serious about people'. Dus hier moeten we ons over uitspreken", schrijft de fabrikant op de eigen website.
Verantwoordelijkheid nemen
Sinds de coronapandemie focust de chocolademaker zich meer en meer op gezondheid. "Als het op suiker aankomt, moeten álle chocolademerken, groot of klein, hun verantwoordelijkheid nemen. Wij ook", meldt het. Om consumenten beter voor te lichten, is de fabrikant van plan de labels aan te passen en campagne te voeren om gezondere keuzes te maken. "Ook moeten we een manier vinden om via de suikertaks een stukje van de chocoladetaart terug in het (gezondheids)systeem te krijgen."
Overigens is Tony's Chocolonely niet van plan de hele bedrijfsstrategie om te gooien. "We zijn een impactbedrijf dat chocolade maakt, en niet andersom. We zijn opgericht om de uitdagingen in de cacao-industrie aan te pakken, zoals moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Dit zal altijd onze belangrijkste focus blijven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.