Afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van logistieke verstoringen, nieuwe corona-uitbraken en lockdowns, blijvend hoge grondstofprijzen en een torenhoge inflatie. Een uitdaging voor elke ondernemer, ook die in de voedingsmiddelenindustrie. Welke van deze uitdagingen zien we ook in 2022 terug? En hoe kunnen we die uitdagingen het hoofd bieden? Aardappelproducent Simplot geeft voorzetje.
Kijken we naar de eerste dagen van het nieuwe jaar, dan is alweer een nieuwe stijging zichtbaar in de gemiddelde prijzen voor containervervoer over zee. Ook zijn foodcommodities als palmolie, cacao en koffiebonen het jaar op hoog niveau aftrapt. In dat opzicht lijkt er niet veel veranderd, in vergelijking tot het jaar 2021. Ook de uitdagingen blijven gelijk, zo schatten insiders. Onderstaande drie thema's blijven daarom ook in 2022 actueel.
Personeelstekort en logistieke verstoringen
Personeelstekorten en verstoringen van de toeleveringsketen blijven ook dit jaar van invloed op elk aspect van de voedingsmiddelenindustrie. Zelfs nu de lonen in verschillende sectoren van de industrie zijn verhoogd, is de totale werkgelegenheid in de Amerikaanse vrije tijdsector en horeca met 10% gedaald, in vergelijking tot de periode voor de coronapandemie. Ook is in het land een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs; er is een groei zichtbaar van ruim 30% ten opzichte van de afgelopen drie jaar. Niet allen in de Verenigde Staten is dit laatste overigens een probleem, ook het Verenigd Koninkrijk ziet een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Deze arbeidstekorten dragen uiteraard bij aan de toename van de problemen in de logistieke keten. Neem bijvoorbeeld het feit dat meer dan 70% van het vrachtvervoer in de Verenigde Staten per vrachtwagen wordt vervoerd. Met een tekort aan chauffeurs nemen de vertragingen in rap tempo toe. En hernieuwde corona-uitbraken zorgen voor uitval van personeel, wat bijvoorbeeld in China en de Verenigde Staten tot verstoppingen van schepen voor de grote havens leidt.
Logistieke problemen zijn niet van de een op de andere dag opgelost, en dus moet de voedingsmiddelenindustrie hier ook in de eerste maanden van 2022 rekening mee houden. Niet vreemd dus dat de prijzen voor containervervoer over zee deze week weer stegen. Al zijn er wel tekenen van opluchting aan de horizon. Experts verwachten dat de arbeidsmarkt halverwege dit jaar iets zal versoepelen. Wanneer dat het geval is, zal ook de supply chain meer ruimte hebben voor prijsverlagingen.
Digitalisering neemt toe
Een van de oplossingen voor het personeelstekort wereldwijd is kunstmatige intelligentie (AI). Dit jaar waren daar al verschillende introducties van: van keukenrobots die kunnen helpen bij het bereiden van voedsel tot een vorm van robotbezorging. Insiders verwachten dat pilots op dit gebied in dit nieuwe jaar voort worden gezet. Vooral in de horecasector. Denk bijvoorbeeld aan robots die assisteren bij het boeken van tafels of bij het serveren van gerechten. Maar zo ingewikkeld hoeft het niet altijd te zijn. Digitale menukaarten en QR-codes zijn ook zaken die in 2022 naar verwachting meer voorkomen.
Die laatste trend kan ook voldoen aan de groeiende interesse van consumenten over waar hun voedsel vandaan komt. Blockchain is daar ook een mogelijkheid voor. Het volgen van voedsel biedt ook potentiële kostenbesparende voordelen voor operators, omdat de gegevens gebruikt kunnen worden om de ideale inkooptijd te bepalen. Ook kunnen distributeurs zo op tijd gewaarschuwd worden voor (nieuwe) storingen in de toeleveringsketen. Simplot ziet blockchain daarom als een van de meest interessante ontwikkelingen voor de foodbusiness.
Gezondheid blijft belangrijk
Een thema waar dit jaar veel winst op te behalen valt, is het thema gezondheid. Consumenten hebben de aandacht al sinds de start van de coronapandemie verschoven naar 'een gezond leven'. Dit komt onder meer tot uiting in de groeiende vraag naar plantaardig voedsel. Zodoende is ook het aantal plantaardige alternatieven in restaurants toegenomen; het aantal bestellingen van dat soort gerechten nam met 20% toe, ten opzichte van 2019. Daarnaast neem het aantal 'groente-eters' toe. Dat is tevens te zien in verkoopcijfers van verschillende supermarktketens. De verwachting is dat het aantal 'gezondheidsbewuste consumenten' in 2022 blijft toenemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.