Een van de grootste obstakels voor de biologische voedingsmiddelenindustrie is de prijs. Nieuw onderzoek toont nu aan dat consumenten in Nederland steeds meer begrip hebben voor die meerprijs. Vooral wanneer zij duidelijk uitgelegd krijgen waar biologische landbouw nou precies voor staat.
De meerprijs voor biologisch voedsel kan op steeds meer begrip van consumenten rekenen. Vooral wanneer zij uitleg hebben gehad over wat biologisch nou precies inhoudt. Dat blijkt uit een onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van brancheorganisatie Bionext. Het onderzoek toont onder meer aan dat de positieve houding ten opzichte van biologische producten, na uitleg over biologische landbouw, steeg van 52% naar 75%. Ook wordt er een correlatie aangetoond tussen 'weten' wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen van biologische voedingsmiddelen.
"Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Het gaat om 56% van de respondenten", aldus het persbericht van Bionext. Er valt dus nog veel te winnen, al worden biologische producenten al steeds vaker gekocht door consumenten. Eerder onderzoek van marktbureau GfK toont aan dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 met 7% steeg. Twee op de vijf kopers gaf aan vaker biologisch te kopen dan een jaar eerder.
Aandacht voor natuur en milieu
Het onderzoek van Future of Food geeft aan dat het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen is dat er geen gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt (43%). Daarna volgen de thema's dierenwelzijn (27%) en het feit dat er geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen worden toegevoegd (26%). In eerder onderzoek werd ook al bekend dat het effect op natuur en milieu een belangrijke reden is voor consumenten om biologische voedingsmiddelen te kopen.
De afzet binnen de Europese markt is in de jaren 2000 tot en met 2019 gegroeid van €7 miljard naar ongeveer €45 miljard, stelde Rabobank eerder ook al. Afgelopen jaar groeide de omzet – als gevolg van de coronacrisis – door naar van €50 miljard tot €55 miljard. Verwacht wordt dat de 'normale' groeitrend komende jaren doorzet. Ook omdat de Europese Commissie meer en meer inzet op een groter biologisch landbouwareaal. Kortom: het is onvermijdelijk dat het assortiment biologisch komende jaar toeneemt én dus ook de aankoopfrequentie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.