De Ierse voedingsmiddelensector heeft afgelopen jaar voor €13,5 miljard aan voedingsmiddelen geëxporteerd. Dat is een nieuw record. De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn de twee belangrijkste markten. Onder Nederlandse kopers zijn vooral zuivelproducten en rundvlees uit Ierland in trek.
De waarde van de Ierse voedingsmiddelenexport is afgelopen jaar gestegen tot een recordbedrag van €13,5 miljard. Dit ondanks beperkingen door de coronapandemie én de Brexit. Het is een plus van 4% vergeleken met een jaar eerder én een stijging van ongeveer 2% ten opzichte van de periode voor de coronacrisis. Dat maakt Board Bia bekend. Omgerekend exporteerde Ierland dagelijks voor bijna €37 miljoen aan voedingsmiddelen naar meer dan 180 landen wereldwijd. Het merendeel ging naar de Europese Unie (€4,5 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (€4,4 miljard). Beiden hebben daarmee een marktaandeel van 66%.
Nederland blijft een belangrijke markt
De exportwaarde richting Nederland komt uit op €1,1 miljard, een stijging van 5% in vergelijking tot 2020. Het merendeel van de export naar Nederland betreft zuivelproducten; er gaat hier een waarde van €712 miljoen mee gepaard (+3%). Wereldwijd was de Ierse zuivelexport goed voor een exportwaarde van meer dan €5 miljard, waarbij de kaasexport met maar liefst 15% steeg tot ruim €1 miljard. De boterexport steeg met 3% tot €997 miljoen. Iers rundvlees is eveneens populair in Nederland, met een waarde van €190 mjljoen (+6%). De totale waarde van de rundvleesexport steeg met 9% tot €2,1 miljard. De versoepelde coronamaatregelen in de foodservicesector zorgden in de tweede helft van het jaar voor een sterke vraag.
Voor Ierland is de export van bereide voedingsmiddelen – denk aan pizza's, kant-en-klaarmaaltijden en soepen – richting Nederland een groeimarkt. Afgelopen jaar was een stijging zichtbaar van 21% tot €117 miljoen. Daarmee is het inmiddels het op twee na grootste segment. De totale export van deze voedingsmiddelen steeg met 3% naar €2,5 miljard. Tweederde hiervan gaat op dit moment nog naar het Verenigd Koninkrijk. De groei komt grotendeels voort uit een aanhoudend sterke verkoop in de retail. Het losse segment 'maaltijdoplossingen' steeg met 5% naar €517 miljoen.
Uitdagingen
Ondanks de recordprestatie van het afgelopen jaar, blijven er genoeg uitdagingen voor de Ierse voedingsmiddelensector, meldt Bord Bia. Daarbij moet onder meer gedacht worden aan hogere kosten in de keten, zoals de kosten voor brandstof, grondstoffen en logistiek. Daarnaast worden in de loop van dit jaar verschillende grenscontroles, als gevolg van de Brexit, doorgevoerd. Tegelijkertijd streeft het land ernaar om voor 2030 wereldleider te zijn op het gebied van duurzame voedselsysteem; ook dat is een uitdaging.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.