Noorse consumenten die geconfronteerd worden met de CO2-voetafdruk van hun aankopen, schaffen minder vaak vlees aan. Dat is de conclusie die de Noorse online supermarketketen Oda trekt uit een onderzoek dat het afgelopen jaar, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Cicero, heeft uitgevoerd.
Online supermarkt Oda heeft afgelopen jaar alle producten in het schap gecategoriseerd op basis van hun CO2-voetafdruk: laag, medium of hoog. "Consumenten gaven aan het onmogelijk te vinden om te beoordelen welke aankopen nou precies klimaatvriendelijk zijn", aldus Louise Fuchs, hoofd duurzaamheid van Oda bij Greenqueen. De resultaten worden gedeeld op de kassabon, waarmee een zogenaamde 'klimaatbon' is ontstaan. En dat heeft een opvallend resultaat. De online supermarkt zag de vleesverkopen sindsdien namelijk dalen.
Bij Oda was het afgelopen jaar daarnaast een stijging zichtbaar in de verkoop van de plantaardige producten. "Eén op de vijf burgers die we verkopen, is inmiddels vegetarisch. Vegetarische maaltijden zijn tevens een stuk populairder geworden. Het recept van linzensoep stond afgelopen jaar in de top tien van verkopen. Dat was een jaar terug nog ondenkbaar." Andere Noorse supermarkten overwegen inmiddels om hetzelfde te doen.
Uiteraard is wel de vraag of de trend volledig te wijten is aan de zogenaamde 'klimaatbon'. Het consumeren van plantaardige voedingsmiddelen is immers wereldwijd in opkomst en neemt sinds de coronapandemie een forse vlucht. Dit onder andere omdat consumenten meer en meer met gezondheid bezig zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.